دانش بومی
آگاهی هایی درباره انواع زمین در کشاورزی سنتی ایران

مرتضی فرهادی

دوره 9، شماره 18 ، مهر 1401، ، صفحه 35-74

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.72962.1360

چکیده
  از آنجا که ایرانیان یکی از اولین مردمانی بوده‌اند که از دوران گردآوری خوراک گیاهی و جانوری (صیادی و شکار) گذر کرده و پا در یکجانشینی و تولید خوراک گیاهی و حیوانی نهاده‌اند. پس طبیعی است که بیش از دیگر مردمان جهان به خاک به دیده احترام نگاه کنند. این گرامیداشت به اندازه‌ای بوده که ایرانیان خاکی بودن را صفتی والا دانسته و خود را به این ...  بیشتر

دانش بومی
رنگرزی سنتی در روستای تاریخی جشوقان

مرتضی سالمی قمصری

دوره 9، شماره 18 ، مهر 1401، ، صفحه 297-325

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.41610.1153

چکیده
  بر اساس شواهد و اسناد برجای‌مانده از ایران باستان، هنر رنگرزی و قالی‌بافی از گذشته‌های دور در ایران رایج بوده است و در دوره معاصر یکی از مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی و رنگرزی ایران، استان اصفهان و شهر نائین بوده است. قالی نائین از شهرت بسیاری برخوردار است، زیرا از درخشان‌ترین مظاهر کاربرد رنگ‌های طبیعی و سنتی است و سهم بزرگی از شهرت ...  بیشتر

ورود نقشمایۀ طاووس به هنر زرتشتی‌دوزی

آزاده پشوتنی زاده

دوره 9، شماره 17 ، فروردین 1401، ، صفحه 115-147

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.72224.1351

چکیده
  زرتشتیان ایران، کهنترین بومیان ایران محسوب می‌شوند. اینان پس از حمله اعراب به ایران مدتی را در خراسان زندگی می‌کردند و سپس به یزد و کرمان رفتند. اما عدّۀ دیگری از ایشان به هندوستان کوچیدند. دورۀ قاجار که همزمان با زایش هنر زرتشتی‌دوزی است، زرتشتیان هندوستان که اغلب تجار پارچه بودند، به ایران آمدند و به زرتشتیان ایران کمکهای بسیاری ...  بیشتر

دانش بومی تقویم و گاه‌شماری کردی

مالک شعاعی

دوره 8، شماره 16 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.70171.1335

چکیده
  تقویم مرسوم در بین مردم کُرد از منظر: نام‌گذاری ماه ها، وجه تسمیه، مناسبت های بی‌شمار، همخوانی با طبیعت و شرایط آب و هوایی، اندیشه‌های اسطوره‌ای و دینی و ... متمایز از تقویم سایر اقوام ایرانی است. در این فرهنگ، همچون تقویم جلالی، سال به چهار فصل و دوازده ماه و هر ماه به سی روز تقسیم می‌شود اما آغاز سال این مردم با تقویم شمسی متفاوت ...  بیشتر

بحران آب، سنت و توسعه در ایران: تجدیدمطلعی در مفهوم «نوسازی» با اشاره به مستند «مادرکشی»

نیما شجاعی باغینی

دوره 6، شماره 12 ، مهر 1398، ، صفحه 333-370

https://doi.org/10.22054/qjik.2020.49845.1186

چکیده
   اکثر برنامه‌هایی که در ایران ذیل مفهوم «نوسازی»، تعریف و اجرا شده‌اند، کمتر به عناصر فرهنگی و «بومی» این مرزوبوم نظر داشته‌اند و به همین دلیل، در برخی از حوزه‌ها، مخصوصاً محیط‌زیست و آب، به «بحران» های موجود در آن‌ها دامن زده‌اند. ازهمین‌رو، به نظر می‌رسد که بایستی در مفاهیم «نوسازی» و «توسعه» ...  بیشتر

نَفَـقِـۀ قنات (کاریز) (شیوه‌های تأمین هزینه در نظام آبیاری سنتی)

مرتضی سالمی قمصری؛ سینا فروزش؛ حجتی محمدرضا

دوره 6، شماره 12 ، مهر 1398، ، صفحه 647-665

https://doi.org/10.22054/qjik.2017.8265

چکیده
   عوامل طبیعی در پدیده‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه نقش قاطع و تعیین‌کننده‌ای دارند. در سرزمین کم‌آب ایران در طول تاریخ[1]، قنات مهم‌ترین شیوه بهره‌برداری از منابع آبی بوده، که حفظ، نگهداری و استفاده و بهره‌برداری از آن نیز، به‌صورت جمعی بوده است. منابع آب مشترک و تبعات آن و سرمایه‌گذاری درازمدت در احداث و نگهداری قنات، ...  بیشتر

دانش بومی و سنتی کاربرد گیاهان دارویی در شهرستان نایین

منصوره قوام؛ حدیثه جیحونی نایینی؛ صدیقه کیانی سلمی

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 179-204

https://doi.org/10.22054/qjik.2017.11036.1018

چکیده
  اگرچه مصرف گیاهان دارویی با توسعه صنایع شیمیایی محدود شده است اما در حال حاضر با توجه به آشکار شدن اثرات سوء مصرف داروهای شیمیایی برای بیشتر مصرف کنندگان،رغبت افراد به مصرف گیاهان دارویی افزایش چشمگیری داشته است.:این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی،نگرش و عملکرد عموم مردم نسبت به مصرف گیاهان دارویی صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها ...  بیشتر