پژوهشی در جُل های عشایری با تأکید بر جل های قشقایی

محمد افروغ

دوره 8، شماره 15 ، شهریور 1400، ، صفحه 53-84

https://doi.org/10.22054/qjik.2020.46758.1171

چکیده
  در دست‌بافته‌های عشایری، علی‌رغم این‌که جنبه کاربردی و خود مصرفی بودن، هدف بود لیک جنبه زیباشناختی و تلطیف نمودن آن با انواع نقش‌ و نگاره‌های بومی که حاصل زایش باورهای شخصی و جمعی است، برجسته‌تر می‌نماید و گویی دست-بافته بهانه‌ و عرصه‌ای بوده برای رخ نمودن ذوق‌آزمایی، بازنمایی خیال و احساس. جل اسب نمودی از دست‌بافته‌های عشایری ...  بیشتر

گوت‏ کِ‏ مال

مهدی رئیسی نافچی؛ خاطره طالبی؛ میترا آزاد

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، ، صفحه 255-296

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.54230.1224

چکیده
  سیاه‌چادر نوعی مسکن عشایری است که ساختار آن متناسب با عوامل جغرافیایی و فرهنگی هر ایل تعیین می‌شود. ساختار سیاه‏چادر ایل سنگسر(مشهور به گوت) ترکیبی از دستبافته‏ها با مصالح بنایی است. بسترسازی در سیاه‏چادرهای سایر ایلات نیز انجام می‏شود با این تفاوت که در زیرسازی سیاه‏چادر‏های ایل سنگسر(مشهور به گوت‏کِ‏مال) علاوه بر ...  بیشتر

پژوهشی در انواع فنون ‌بافت دست‌بافته‌های قشقایی

محمد افروغ؛ فتحعلی قشقایی فر

دوره 5، شماره 10 ، مهر 1397، ، صفحه 151-185

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.37184.1126

چکیده
  دست‌بافته‌های عشایری و به‌طور ویژه قشقایی، مهم‌ترین هنر تجسمی ایشان است. اصالت این بافته‌ها متشکل از هویت زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ‌بندی) و فن‌شناختی(فنون‌بافت، رنگرزی) است. بخش مهمی از چهره‌سازی و هویت‌بخشی دست‌بافته‌های ایل‌ها و عشایر مختلف کشور، بر عهده‌ی فنون‌بافت است. دست‌بافته‌های قشقایی دارای انواع متنوعی از فنون ...  بیشتر

گردو (دانش بومی کاشت ،داشت و برداشت)

محمدحسین پاپلی یزدی؛ عباس جلالی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، ، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.10261

چکیده
   مسائل روستایی، مسائلی بسیار پیچیده و ژرف هستند که بیشتر آن‌ها در ساختار اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی روستاها رسوخ کرده و به‌صورت جزئی از اجزای زندگی و نوع معیشت روستایی در آمده‌اند. اگر به مسائل روستایی با دیدی ساده و یک‌سویه (مثلاً اقتصادی صرف) بنگریم، امکان پی بردن به ژرفای آن‌ها فراهم نمی‌شود. در پس بسیاری از اصطلاحات و کلمات ...  بیشتر

نگاهی کوتاه به ارتباط صوتی و سنت بُنگﹾ (بانگ) زنی در پهنه عشایر بویراحمد و ممسنی

امیرعباس کریمی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، ، صفحه 199-228

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.39424.1144

چکیده
  زاگرس به همراه کوه ها و دامنه هایش در طول تاریخ محل زیست کسانی بوده که تمایل به سرکشی و تمرد داشته و خواسته اند سر تسلیم در مقابل زورگویان و حکومت ها فرود نیاورند. از اقوامی که از قرن ها پیش در این رشته کوه و جنوب غربی ایران تا خلیج فارس سکونت داشته و دارند قوم لر می باشد که شیوه زندگی آنها در گذشته، متناسب با طبیعت کوهستانی و نحوه زیست ...  بیشتر

بررسی دانش بومی شناخت و طبقه‌بندی اجزای محیطی در جهت مدیریت بهینه مراتع مطالعه موردی: عشایر دیلگان در استان کهگیلویه و بویراحمد

محمد رحیم فروزه؛ غلامعلی حشمتی؛ حسین بارانی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 33-72

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.19246.1052

چکیده
    دانش بومی شیوه‌های یادگیری، فهم و نگرش به جهان است که نتیجه سال‌ها تجربه و مشکل‌گشایی بر اساس آزمون‌وخطا به‌وسیله گروه‌هایی از مردم در حال فعالیت می‌باشد که منابع در دسترس را در محیط خود بکار برده و تجربه کرده‌اند. بهره‌برداران مرتع، اعم از جامعه عشایری و روستایی در ایران، از سالیان بسیار دور اندوخته‌های ارزشمندی در زمینه ...  بیشتر

دانش بومی گیاهان دارویی از دیدگاه بهره برداران عشایری در مرتع چهل‌کمان استان خراسان رضوی

فهیمه علی میرزایی؛ بهاره بهمنش؛ امین محمدی استادکلایه؛ محمدرضا شهرکی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 157-201

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.29799.1092

چکیده
  دستیابی به تجربیات و اطلاعات نهفته و غیر مستند یکی از راهکارهای ارزشمند بازیابی سنت‌هایی می‌باشد که به‌صورت غیرمکتوب و درخطر نابودی هستند. هدف از این تحقیق، شناسایی گیاهان دارویی مورد استفاده بهره‌برداران عشایری و جمع‌آوری اطلاعات عشایر مرتع چهل کمان در مورد اندام‌های دارویی و نحوه استفاده از آن‌ها و همچنین، بیماری‌های قابل‌درمان ...  بیشتر

حلال بی بررسی رفتاری کهن با کارکردهای فرهنگی – اجتماعی در کاهش زن آزاری

عزت الله سام آرام

دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1393، ، صفحه 131-149

https://doi.org/10.22054/qjik.2014.459

چکیده
  چکیده پدیده "حلال بی"، یکی از انواع حلال کردن یا حلالی طلبیدن است که در هر نوع جدایی، که احتمال دیدار مجدد در آن بسیار کم باشد، مثل هنگام مسافرت‌های دور و خطرناک، یا در هنگام بیماری لاعلاج، یا در هنگام رفتن به اطاق عمل و غیره توسط افراد انجام می‌شود و به نوعی تقاضای بخشش رفتارهای نابهنجار، اعمال و مظالم فرد را توسط اطرافیان به ویژه ...  بیشتر