حسین محمدزاده
چکیده
بخشی از دانش عامیانه در ترانههای اجتماعی انعکاس مییابد. ترانههای اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کار هستند. ترانههای کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقهبندی ترانههای کار در مناطق کردنشین ...
بیشتر
بخشی از دانش عامیانه در ترانههای اجتماعی انعکاس مییابد. ترانههای اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کار هستند. ترانههای کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقهبندی ترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیلساختار اجتماعی در آنها از دگر سو است. بُعد نظری این تحقیق ریشه در نظریههای فولکلور دارد. روش مطالعه این تحقیق شامل مطالعه اسنادی، کار میدانی و انجام مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و طبقهبندی مستدل آنها کاری ضروری است. دیگر این که محتوای ترانهها حاکی از آن است که این آواها هنری اجتماعی هستند که توسط افراد عادی و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند. این ترانهها در حین تلاش و کوشش و کمتر در اوقات فراغت اجرا میشوند. شاعر ابیات و همچنین هنرمندان آن غالباً ناشناختهاند. ترانهها اغلب به صورت فردی و گاه بهصورت جمعی خوانده میشوند. اکثر این ترانهها مربوط به مشاغل سنتی و فقط یک مورد آن مربوط به وضعیت پیشا صنعتی است. ترانهها بازتاب شرایط متنوع اجتماعی، نوع شغل و تولید و مشکلات آنان و در عین حال نشانهای از رویاروی مدرنیته مهاجم با سنتهای قدیمی است که در دست مردمانی بدون انتخاب گیر افتادهاند