@article { author = {mostafaie, soren}, title = {The Transformation of the Relationship between Man and Nature}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {6}, number = {12}, pages = {583-608}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.43047.1156}, abstract = { Modernity is associated with many changes in human life.One of the most important of which is the change in the relationship between man and nature, whose consequences can be traced in a variety of arenas. With the discovery of the injuries and negative consequences of man's dominance of nature, resistance was also created against these human interferences. The reactions and protests of writers, poets, intellectuals, filmmakers and scholars of social sciences and society against these changes and delusions in Iran have been started half a century ago. In this paper, the researcher tried to make the release of the Talan movie a pretext for revising these fundamental questions; the fundamental questions raised by the film. But the question is:Haven’t we seen such questions before in other films? Did the writers, poets and scholars of the social sciences, the development and the school of modernization have not been challenged before? This article tried to go along with the film and put some of the issues raised in the film in another way. Talan, with the depiction of shortcomings and shortcomings, ends up with a vision of poets of hope. In this article, the researcher tried to look again at the philosophical foundations of hope in the geographic region of the desert of Iran.}, keywords = {The Relationship between Man and Nature,Cultural cessation,Talan}, title_fa = {دگردیسی رابطۀ انسان و طبیعت: نگاهی به فیلم تالان}, abstract_fa = {مدرنیته با تغییرات متعددی در زیست‌جهان انسان همراه بود، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییر رابطۀ انسان و طبیعت بود که پیامدهای آن را می‌توان در عرصه‌های گوناگون ردیابی کرد. با آشکار شدن صدمات و نتایج منفی تسلط انسان بر طبیعت، مقاومت‌هایی نیز در برابر این دخالت‌های بشری شکل گرفت. واکنش‌ها و اعتراضات نویسندگان، شاعران، روشنفکران، فیلم‌سازان و عالمان علوم انسانی و اجتماعی در برابر این تغییرات و دست‌اندازی‌ها در ایران، از نیم‌قرن پیش آغاز ‌شده است. در این مقاله کوشش کردیم تا، انتشار فیلم تالان را بهانه‌ای برای مطرح کردن دوبارۀ این پرسش‌های اساسی قرار دهیم. پرسش‌های بنیادینی که تالان نیز کم‌وبیش با آن‌ها دست‌به‌گریبان است. پرسش دیگر اینجاست که آیا پیش‌ازاین در فیلم‌های دیگر، شاهد مطرح‌شدن چنین پرسش‌هایی نبوده‌ایم؟ آیا پیش‌ازاین، نویسندگان، شاعران و عالمان علوم اجتماعی، مبانی پیشرفت و مکتب نوسازی را به چالش نکشیده و موردنقد قرار نداده بودند؟ این مقاله کوشش دارد تا با فیلم همراه شود و برخی مسائل مطرح‌ ‌شده در آن را به‌گونه‌ای دیگر مطرح سازد. تالان با به تصویر کشیدن کمی‌ها و کاستی‌ها، با تصویر شاعرانه‌ای از امید به اتمام می‌رسد، این مقاله نیز در پی آن است تا به پشتوانه‌های فرهنگی امید در پهنۀ جغرافیای کویری ایران نگاهی دوباره بیفکند}, keywords_fa = {رابطۀ انسان و طبیعت,انقطاع فرهنگی,فیلم تالان}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10938.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10938_2823ef56ea3056b40f5343b101db6c85.pdf} }