@article { author = {Farhadi, Morteza}, title = {Measures in the Unbelievable Times and Bad Calendar Iranian Peasants Considerations on the “Untiming” and “Timeunkeeping” of Iranian Peasants در زمان ناسنجی و تقویم ناداری دهقانانِ ایرانی}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-55}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2016.7516}, abstract = {In the long list of Iranian unpleasant traits! , the “untiming” and the irregularity has been considered as a significant component in (under)development and it is necessary to know whether this phenomenon is an emerging issue or has it always been for Iranians? If it is always, where is the root of this negligence? And if it is new, the reason(s) that our nation was struck with such neglect, descend from what, where and why? Is it true that the root of the negligence in timing comes from the rural culture that has “incarnated” in our cities? If this is true, what happened to the villagers in Iran and since when Iranian villagers have become a reference group for townspeople?! If this is a true statement that this situation is the result of and peasant livelihood and farming, how is the culture of production, agriculture, horticulture, animal husbandry, beekeeping, aviculture and fishing, each with geographical orders and also plants and animal organism timing requirements over several thousand years, have been adapted with such “untiming” and disorder? Are the “untiming” and the irregularity  derives from a consumer culture or a participatory one? Are today's Iranians affected by the subculture of rural production and their indigenous endemic culture, or influenced by consumer culture and exogenous factors? And finally, is the negligence about time and order in Iranian genetics or in their culture? And if it is in their culture and history, what are the origins of this “untiming” and cultural disarray?}, keywords = {Iranian Peasantry,Calendar,Time of Infertility,Village,Consumer Culture}, title_fa = {سنجه‌هایی در زمان ناسنجی و تقویم ناداری دهقانانِ ایرانی}, abstract_fa = {در سیاهه بلند بالای خصلت‌های ناپسند ایرانیان! زمان ناسنجی و بی‌نظمی و نسقی یک مؤلفه با اهمیت در امر توسعه است و متأسفانه این واقعیت دارد که امروزه ما با این پدیدة بی‌نظمی و بی‌برنامگی کم‌وبیش در اغلب مؤسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی روبرو هستیم. اما آیا این پدیده مسئله‌ای نوظهور است و یا برای ایرانیان امری همیشگی بوده است؟ اگر همیشگی بوده، ریشه این بی‌توجهی در کجاست؟ آیا این درست است که ریشة بی‌توجهی به زمان، مربوط به فرهنگِ روستایی حلول کرده در شهرهای ما می‌باشد؟ اگر این سخن درست است چه اتفاقی افتاده و از کی روستائیان ایران گروه مرجع شهریان شده‌اند؟! اگر این نظر درست نیست پس بی‌توجهی به زمان و عدم مدیریت آن امروزه در شهرها و در میان جوانان ما از کجا نشأت گرفته و یا اگر تحت تأثیر مسائل عمده‌تر درونی به وقوع پیوسته این مسائل ناشناخته و دیده نشده کدامند؟ اگر این سخن درست که این وضعیت حاصل معیشت و گذران دهقانی است، چگونه فرهنگ تولیدی و کشاورزی و باغداری و دامداری و زنبورداری و ماکیان‌داری و نوغان‌داری و صیادی با نظم‌های جغرافیایی و الزامات فرمانمند ارگانیسم‌های گیاهی و حیوانی در طی چند هزار سال با این زمان ناسنجی و بی‌نظمی سازگار شود؟ زمان ناسنجی و بی‌نظمی برخاسته از فرهنگ مصرفی است یا تولیدی؟ ایرانیان امروز آیا تحت تأثیر خرده فرهنگ تولیدی روستایی و فرهنگ درون‌زای بومی خود می‌باشند، یا تحت تأثیر فرهنگ مصرفی عوامل مؤثر برون‌زا؟ و بالاخره بی‌توجهی به زمان و نظم در ژنتیک ایرانیان نهفته است یا در فرهنگ آن‌ها؟ و اگر در فرهنگ و تاریخ آن‌ها است علت است یا معلول؟}, keywords_fa = {دهقانان- ایرانی-زمان ناسنجی}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_7516.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_7516_efdf48f612b3307c400c05d82b5b5c78.pdf} }