@article { author = {فروزه, محمد رحیم and Heshmati, Gholamali and Barani, Hossein}, title = {Investigation of Indigenous Knowledge for Identification and Classification of Environmental Elements to Improve Rangeland Management (Case Study: Nomads of Dilegan in Kohgiloie and Boirahmad Province)}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {4}, number = {7}, pages = {33-72}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2018.19246.1052}, abstract = {As ways of learning, understanding and also attitude toward the world, indigenous knowledge is defined as the result of years of experience and problem-solving via trial and error by groups of people having applied natural resources in their surrounding environment. Stock holders, including tribal and rural societies in Iran, have had valuable savings in the field of indigenous knowledge in range management for many years that is cultural and social potential of this ancient community. This research was conducted on principles of classification and nominalization of environmental components as an important factor in the rangeland classification system from the perspective of indigenous knowledge. Data collection was carried out through interviews in nomads' residence and participatory observation through survey research. Key concepts were then extracted from natives' narrative knowledge. The results indicate that nomads have subtle and detailed observations about the classification system that is completely corresponded with local conditions. As they have separate classifications for each surrounding environmental components. Accordingly, they classify rangeland based on topographic features, temperature, vegetation, soil, water resources, land use and access road for every part of which they have separate definition. These parts are named and defined in such a way that for a majority of locals are known as practical concepts. While there is no publication for this kind of categorization system, the environmental culture causes nomads living in that area to make use of this system.}, keywords = {Range management,Nomads,indigenous knowledge,Ecosystem classification system,Cultural environment}, title_fa = {بررسی دانش بومی شناخت و طبقه‌بندی اجزای محیطی در جهت مدیریت بهینه مراتع مطالعه موردی: عشایر دیلگان در استان کهگیلویه و بویراحمد}, abstract_fa = {  دانش بومی شیوه‌های یادگیری، فهم و نگرش به جهان است که نتیجه سال‌ها تجربه و مشکل‌گشایی بر اساس آزمون‌وخطا به‌وسیله گروه‌هایی از مردم در حال فعالیت می‌باشد که منابع در دسترس را در محیط خود بکار برده و تجربه کرده‌اند. بهره‌برداران مرتع، اعم از جامعه عشایری و روستایی در ایران، از سالیان بسیار دور اندوخته‌های ارزشمندی در زمینه دانش بومی مدیریت مرتع دارند که جزء پتانسیل‌های فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی این جامعه کهن به شمار می‌روند. بنابراین در این تحقیق به بررسی مبانی تقسیم‌بندی و نام‌گذاری اجزای محیط در مرتع دیلگان به‌عنوان عاملی مهم در نظام‌های طبقه‌بندی عرصه‌های مرتعی از منظر دانش بومی پرداخته شد. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه در محل زندگی عشایر و مشاهده مشارکتی بر اساس روش پیمایشی صورت پذیرفت. از اطلاعات کسب‌شده از شیوه‌های متفاوت مصاحبه، فیش‌برداری شده و استخراج مفاهیم کلیدی از دانش روایی بومیان صورت گرفت. نتایج این بررسی گویای آن است که عشایر دارای مشاهداتی زیرکانه و دقیق در مورد نظام‌های طبقه‌بندی‌ شده‌اند که کاملاً با شرایط محلی مطابقت دارد. چنان که ایشان برای هریک از اجزای طبیعت پیرامون خود طبقه‌بندی‌های مجزایی قائل بودند. بر این اساس ایشان عرصه مرتع را بر مبنای شکل ناهمواری، دما، پوشش گیاهی، خاک، منابع آب، کاربری اراضی و راه‌های دسترسی تقسیم‌بندی نموده و برای هر یک نام و تعریف مجزایی قائلند. این اجزا به‌گونه‌ای نام‌گذاری و تعریف گردیده است که برای اکثر قریب به‌اتفاق مردم بومی، دارای مفاهیمی کاربردی و شناخته ‌شده است چنان که هرچند که این مفاهیم به‌عنوان منابع مکتوب درجایی ثبت نگردیده، اما اشتراک‌های فرهنگ زیست‌محیطی آنچنان در نام‌گذاری هریک از اجزای زیست‌بوم لحاظ گردیده که برای اکثر مردمان ساکن در عرصه مورد مطالعه، ذکر نام‌های اجزای طبیعت، مفاهیمی مشترک را به ذهن متبادر می‌سازد.}, keywords_fa = {مدیریت مرتع,عشایر,دانش بومی,نظام تقسیم‌بندی بوم‌سازگان,فرهنگ زیست‌محیطی}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_8191.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_8191_85f9bd073071d4a9762129a0ea0a603d.pdf} }