@article { author = {noorinezhadi, nazi}, title = {Documenting the Jovak Art}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {4}, number = {7}, pages = {137-156}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2018.12332.1058}, abstract = {  Jovak art work is one of the traditional arts and industries in Fars province and especially in Shiraz, a historical city in Iran. Unfortunately, today there are few people who have heard the name of this kind of art, and usually they confuse this kind of art which is made by putting together different pieces of woods with various colors with another kind of art called Khaatam. In this study, considering the role and status of Jovak art and its past records, and also interviewing with the only man who makes this kind of art work as a case study, it has been studying and investigating seriously. The methodology has been both the field and library study (historical documents and content analysis). Finally, it has been tried to find out the reasons that kept such a nice art unknown to people by referring to different investigations, studies, and documentary resources as well as to help it to be recognized by more people and prevent it to be disappeared .So some solutions are presented to promote this kind of nice art.}, keywords = {Wooden Traditional Art,making jovak,Shiraz,indigenous knowledge,Anthropology of art}, title_fa = {مستندسازی هنر جَوَک سازی}, abstract_fa = {هنر جَوَک[1] کاری از جمله صنایع چوبی و هنرهای سنتی و بومی ایران است که از دیرباز هنرمندان سنتی شیراز در گونه‌های مختلف و با کاربردهای گوناگون به آن اشتغال داشته‌اند. معمولاً این هنر را که از کنار هم قرار دادن قطعات چوب با رنگ‌های متنوع تشکیل می‌شود، با هنر خاتم اشتباه می‌گیرند چراکه از نظر ظاهر و چشم ناآشنا، این هنر همانند خاتم دیده می‌شود با این تفاوت که در جَوَک تنها از چوب استفاده می‌شود. درباره این هنر پژوهش چندانی انجام‌نشده است، بنابراین با توجه به‌ضرورت تحقیق درباره این هنر؛ نگارنده کوشیده است تا به معرفی این هنر و تنها سازنده آن بپردازد و بدین منظور شهر شیراز را به‌عنوان جایگاه اصلی این هنر انتخاب نموده است. پژوهش حاضر، با هدف مستندسازی و معرفی روش ساخت و ویژگی هنر جوک سازی انجام‌شده است. نتایج حاصل از این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که از گذشته در شیراز مرسوم بوده است و در حال حاضر نیز در شهر شیراز وجود دارد. در این تحقیق با در نظر گرفتن نقش و جایگاه هنر جوک سازی و پیشینه آن و مصاحبه با تنها سازنده این هنر به‌عنوان نمونه مطالعاتی، هنر جوک سازی موردتحقیق و بررسی قرارگرفته است. روش تحقیق، از نوع مشاهده میدانی، کتابخانه‌ای و اسنادی است. در نهایت سعی شده است تا با استناد به بررسی‌ها و تحقیقات و همچنین با رجوع به منابع مستند، به معرفی و شناساندن این هنر و هنرمند آن پرداخته شود، همچنین با ثبت و مکتوب شدن آن، از نابودی و فراموشی این هنر، جلوگیری شود. در آخر راهکارهای لازم برای ترویج این هنر ارائه می‌گردد. [1]. javak}, keywords_fa = {هنرهای سنتی چوبی,هنر جوک سازی,شیراز,دانش بومی,مردم‌شناسی هنر}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9079.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9079_dd88187f1c96a63fc76bf4a0bd81a408.pdf} }