دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321The Creativity of Sangsar (Mahdishahr) Nomads in Compatibility with Environment
(Case study: Areshe, Persistent Dairy Products in Sangsar Tribe)
خلاقیت جامعه عشایری سنگسر در تطابق با محیطخلاقیت عشایر سنگسری در سازگاری با محیط مورد: آرشه، فرآورده لبنی ماندگار در ایل سنگسری131852710.22054/qjik.2018.27312.1083FAعلیرضاشاه حسینیدانشجوی دکتری و پژوهشگر دانش بومیحسنافراختهاستاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه خوارزمیJournal Article20171126
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">The purpose of this study is to study the genius and creativity of the nomadic community in terms of adaptation with environment and protection of milk (as a perishable substance or product) in dispersed mountainous areas, identify how products produced in Sangsar tribe, and introduce milk derivations and its use as daily consumption and pharmaceutical, and identify work songs of nomadic producers as driving force of production, show the ability and capability of such a genius as a native and applied knowledge in the current conditions of society. This research has been conducted in field method with purposeful sampling and interviews with the producers of this dairy product in the nomads of the country sides of Sangsar tribes. The result shows that the tribes of Sangsar adapting with nature and providing their sustainable livelihoods, has been showing considerable ingenuity in maintaining milk production (a substance with fast perishable) and procuring various derivations of this substance and their experiments as a knowledge <span style="color: black; background: white;">reserve can be used as expansion of modern knowledge.</span></span>هدف تحقیق حاضر آن است که نبوغ و خلاقیت جامعه عشایری را در زمینه سازگاری با محیط و حفاظت از شیر (به عنوان مادهای فاسد شدنی) در مناطق پراکنده کوهستانی مورد بررسی قرار دهد؛ چگونگی تولید ایل سنگسری را شناسایی کند؛ مشتقات شیر و موارد استفاده مصرفی و دارویی آن را معرفی نماید ترانههای کار تولید کنندگان عشایر را به عنوان نیروی محرک تولید شناسایی نموده و قابلیت چنان نبوغی را به عنوان دانشی بومی و کاربردی در شرایط کنونی جامعه به تصویر درآورد، پژوهش به روش میدانی و با نمونه گیری هدفمند و مصاحبه با تولید کنندگان این فرآورده لبنی در ییلاقهای ایل سنگسری انجام شده است. نتیجه نشان میدهد که عشایر ایل سنگسری در راستای تطابق با طبیعت و تأمین معیشت پایدار خود نبوغ قابل اعتنایی در نگهداری از تولید شیر (ماده با فساد پذیری سریع) و تهیه مشتقات مختلف از آن نشان دادهاند و تجربه آنان به عنوان ذخیره دانایی میتواند در گسترش دانش امروزی مورد استفاده قرار گیرد.<br /> کلید واژهها<br /> سازگاری محیطی، فراوردههای لبنی، فناوریهای بومی، ایل سنگسری.دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321Investigation of Indigenous Knowledge for Identification and Classification of Environmental Elements to Improve Rangeland Management
(Case Study: Nomads of Dilegan in Kohgiloie and Boirahmad Province)بررسی دانش بومی شناخت و طبقهبندی اجزای محیطی در جهت مدیریت بهینه مراتع مطالعه موردی: عشایر دیلگان در استان کهگیلویه و بویراحمد3372819110.22054/qjik.2018.19246.1052FAمحمد رحیمفروزهدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانغلامعلیحشمتیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان/ دانشکده مرتع و آبخیزداریحسینبارانیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی/ دانشکده مرتع و آبخیزداریJournal Article20170217<span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: black; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">As ways of learning, understanding and also attitude toward the world, indigenous knowledge is defined as the result of years of experience and problem-solving via trial and error by groups of people having applied natural resources in their surrounding environment. Stock holders, including tribal and rural societies in Iran, have had valuable savings in the field of indigenous knowledge in range management for many years that is cultural and social potential of this ancient community. This research was conducted on principles of classification and nominalization of environmental components as an important factor in the rangeland classification system from the perspective of indigenous knowledge. Data collection was carried out through interviews in nomads' residence and participatory observation through survey research. Key concepts were then extracted from natives' narrative knowledge. The results indicate that nomads have subtle and</span> <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black;">detailed observations about the classification system that is completely corresponded with local conditions. As they have separate classifications for each surrounding environmental components. Accordingly, they classify rangeland based on topographic features, temperature, vegetation, soil, water resources, land use and access road for every part of which they have separate definition. These parts are named and defined in such a way that for a majority of locals are known as practical concepts. While there is no publication for this kind of categorization system, the environmental culture causes nomads living in that area to make use of this system.</span> <br /> <em><span style="font-family: 'B Lotus'; color: black;" lang="AR-SA">دانش بومی شیوههای یادگیری، فهم و نگرش به جهان است که نتیجه سالها تجربه و مشکلگشایی بر اساس آزمونوخطا بهوسیله گروههایی از مردم در حال فعالیت میباشد که منابع در دسترس را در محیط خود بکار برده و تجربه کردهاند. بهرهبرداران مرتع، اعم از جامعه عشایری و روستایی در ایران، از سالیان بسیار دور اندوختههای ارزشمندی در زمینه دانش بومی مدیریت مرتع دارند که جزء پتانسیلهای فرهنگی و سرمایههای اجتماعی و فرهنگی این جامعه کهن به شمار میروند. بنابراین در این تحقیق به بررسی مبانی تقسیمبندی و نامگذاری اجزای محیط در مرتع دیلگان بهعنوان عاملی مهم در نظامهای طبقهبندی عرصههای مرتعی از منظر دانش بومی پرداخته شد. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه در محل زندگی عشایر و مشاهده مشارکتی بر اساس روش پیمایشی صورت پذیرفت. از اطلاعات کسبشده از شیوههای متفاوت مصاحبه، فیشبرداری شده و استخراج مفاهیم کلیدی از دانش روایی بومیان صورت گرفت. نتایج این بررسی گویای آن است که عشایر دارای مشاهداتی زیرکانه و دقیق در مورد نظامهای طبقهبندی شدهاند که کاملاً با شرایط محلی مطابقت دارد. چنان که ایشان برای هریک از اجزای طبیعت پیرامون خود طبقهبندیهای مجزایی قائل بودند. بر این اساس ایشان عرصه مرتع را بر مبنای شکل ناهمواری، دما، پوشش گیاهی، خاک، منابع آب، کاربری اراضی و راههای دسترسی تقسیمبندی نموده و برای هر یک نام و تعریف مجزایی قائلند. این اجزا بهگونهای نامگذاری و تعریف گردیده است که برای اکثر قریب بهاتفاق مردم بومی، دارای مفاهیمی کاربردی و شناخته شده است چنان که هرچند که این مفاهیم بهعنوان منابع مکتوب درجایی ثبت نگردیده، اما اشتراکهای فرهنگ زیستمحیطی آنچنان در نامگذاری هریک از اجزای زیستبوم لحاظ گردیده که برای اکثر مردمان ساکن در عرصه مورد مطالعه، ذکر نامهای اجزای طبیعت، مفاهیمی مشترک را به ذهن متبادر میسازد.</span></em>دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321Type and Social Contents of Work Songs in Kurdistan Provinceنوع و محتوای ترانههای کار در استان کردستان73106912610.22054/qjik.2018.25793.1074FAحسینمحمدزادهاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20171008 <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">The typology of Kurdish work songs representative of social issues are parts of folklore social songs which are various. Types of social songs are work songs. Works songs are those that women and men sing during work, for work and in the memories of work. The purpose of this study is to classify Kurdish work songs in one side and pay attention to social issues among it in other side. Theory of study rooted in folklore theories. Methods of study were documental and field interviews. Data which show changing of jobs is very profound, and many of work songs expose of changing and destroying. Work songs are the arts of in the everyday life and content of them are hope, pain and deficiency of life-hood. Some of this song singing during the work and some in free time. Most of songs belongs to traditions jobs, and we found only one proto-industrial song. Sometime singing by someone and sometime in group. The role of women in songs is very important, and some song only belongs to women works.</span><em><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA" dir="RTL">بخشی از دانش عامیانه در ترانههای اجتماعی انعکاس مییابد. ترانههای اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کار هستند. ترانههای کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقهبندی ترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیل</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA" dir="RTL">ساختار اجتماعی در آنها از دگر سو است. بُعد نظری این تحقیق ریشه در نظریههای فولکلور دارد. روش مطالعه این تحقیق شامل مطالعه اسنادی، کار میدانی و انجام مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و طبقهبندی مستدل آنها کاری ضروری است. دیگر این که محتوای ترانهها حاکی از آن است که این آواها هنری اجتماعی هستند که توسط افراد عادی و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند. این ترانهها در حین تلاش و کوشش و کمتر در اوقات فراغت اجرا میشوند. شاعر ابیات و همچنین هنرمندان آن غالباً ناشناختهاند. ترانهها اغلب به صورت فردی و گاه بهصورت جمعی خوانده میشوند. اکثر این ترانهها مربوط به مشاغل سنتی و فقط یک مورد آن مربوط به وضعیت پیشا صنعتی است. ترانهها بازتاب شرایط متنوع اجتماعی، نوع شغل و تولید و مشکلات آنان و در عین حال نشانهای از رویاروی مدرنیته مهاجم با سنتهای قدیمی است که در دست مردمانی بدون انتخاب گیر افتادهاند</span></em>دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321Technology and the Art of Making Vegetable Dishes in Contemporary Nomadic Societies in Khorasan
(Case study; Containers of the Indigenous People of Bar City)فنآوری و هنر ساخت «ظروف سریشی» در جوامع کوچرو معاصر خراسان مطالعه موردی: «ظروف سریشی» کوچنشینان منطقه بار (شهرستان نیشابور)107135911410.22054/qjik.2018.30427.1098FAنگارشیرازیدانشگاه نیشابوررضاصحت منشدانشگاه جیرفت، جیرفت، ایرانJournal Article20180306 <br /> <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Vegetable containers were produced as a hand-made, hand-crafted, and decorative art based on the needs of human societies. In the contemporary era, under the influence of industrial life and the transition from a migrant society to an industrial society, industrial containers replaced artistic and applied arts. In areas such as the immigrant societies in Khorasan and in the Bar area in particular, the production of traditional dishes and the use of its herb paste to store native secondary products is limited and the way of making it is not forgotten. In the present research, the process of production of such containers has been investigated within the context of the migration system of the societies and with a descriptive-analytical approach. The most important finding of the study is that this mode of production is due to the lifestyle and traditions of the community and its mode of production based on the system of division of family labor and represents a kind of mechanical order among these societies.</span><em><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">ظروف گیاهی بهعنوان ابزار تولیدی، هنری دستی و کمتر تزئینی بر اساس نیاز جوامع بشری تولید شدند. در دوران معاصر تحت تأثیر زندگی صنعتی و گذار از جامعه کوچرو و کشاورزی به جامعه صنعتی، ظروف صنعتی جای ظروف هنری و کاربردی را گرفت. در مناطقی از جمله در جوامع کوچرو خراسان و بهگونهای مشخص در منطقه بار، تولید ظروف با شیوه سنتی و با استفاده از خمیر گیاه سریش، جهت ذخیره محصولات ثانویه عشایری، بهصورت محدود وجود دارد و شیوه ساخت آن فراموش نشده است. در پژوهش پیش رو فرآیند تولید چنین ظروفی با رویکردی توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرارگرفته است. مهمترین یافته پژوهش این است که این شیوه تولیدی ناشی از سبک زندگی و سنتهای جامعه کوچروی و شیوه تولید آن مبتنی بر نظام تقسیمکار خانوادگی و حاکی از نوعی نظم مکانیکی در میان این جوامع است.</span></em>دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321Documenting the Jovak Artمستندسازی هنر جَوَک سازی137156907910.22054/qjik.2018.12332.1058FAنازنیننوری نژادیکارشناس امور پژوهشیJournal Article20171125
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Jovak art work is one of the traditional arts and industries in Fars province and especially in Shiraz, a historical city in Iran. Unfortunately, today there are few people who have heard the name of this kind of art, and usually they confuse this kind of art which is made by putting together different pieces of woods with various colors with another kind of art called Khaatam. In this study, considering the role and status of Jovak art and its past records, and also interviewing with the only man who makes this kind of art work as a case study, it has been studying and investigating seriously. The methodology has been both the field and library study (historical documents and content analysis). Finally, it has been tried to find out the reasons that kept such a nice art unknown to people by referring to different investigations, studies, and documentary resources as well as to help it to be recognized by more people and prevent it to be disappeared .So some solutions are presented to promote this kind of nice art.</span><br /> <br /> <em><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">هنر جَوَک</span><sup><span style="font-size: 12.0pt; font-family: Zr; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"><span style="mso-special-character: footnote;"><strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><sup><span style="font-size: 12.0pt; font-family: Zr; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">[1]</span></sup></strong></span></span></sup><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" dir="RTL"> <span lang="AR-SA">کاری از جمله صنایع چوبی و هنرهای سنتی و بومی ایران است که از دیرباز هنرمندان سنتی شیراز در گونههای مختلف و با کاربردهای گوناگون به آن اشتغال داشتهاند. معمولاً این هنر را که از کنار هم قرار دادن قطعات چوب با رنگهای متنوع تشکیل میشود، با هنر خاتم اشتباه میگیرند چراکه از نظر ظاهر و چشم ناآشنا، این هنر همانند خاتم دیده میشود با این تفاوت که در جَوَک تنها از چوب استفاده میشود. درباره این هنر پژوهش چندانی انجامنشده است، بنابراین با توجه بهضرورت تحقیق درباره این هنر؛ نگارنده کوشیده است تا به معرفی این هنر و تنها سازنده آن بپردازد و بدین منظور شهر شیراز را بهعنوان جایگاه اصلی این هنر انتخاب نموده است. پژوهش حاضر، با هدف مستندسازی و معرفی روش ساخت و ویژگی هنر جوک سازی انجامشده است. نتایج حاصل از این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که از گذشته در شیراز مرسوم بوده است و در حال حاضر نیز در شهر شیراز وجود دارد. در این تحقیق با در نظر گرفتن نقش و جایگاه هنر جوک سازی و پیشینه آن و مصاحبه با تنها سازنده این هنر بهعنوان نمونه مطالعاتی، هنر جوک سازی موردتحقیق و بررسی قرارگرفته است. روش تحقیق، از نوع مشاهده میدانی، کتابخانهای و اسنادی است. در نهایت سعی شده است تا با استناد به بررسیها و تحقیقات و همچنین با رجوع به منابع مستند، به معرفی و شناساندن این هنر و هنرمند آن پرداخته شود، همچنین با ثبت و مکتوب شدن آن، از نابودی و فراموشی این هنر، جلوگیری شود. در آخر راهکارهای لازم برای ترویج این هنر ارائه میگردد.</span></span></em>
<br clear="all" />
<span class="MsoFootnoteReference"><span style="mso-bidi-font-family: 'B Lotus';"><span style="mso-special-character: footnote;"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">[1]</span></span></span></span></span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">. javak</span>دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60194720170321Local knowledge of Medicinal Plants from the Viewpoint of Nomads in the Raangelanfs of Chehel-Kaman, North Khorasan Provinceدانش بومی گیاهان دارویی از دیدگاه بهره برداران عشایری در مرتع چهلکمان استان خراسان رضوی157201852510.22054/qjik.2018.29799.1092FAفهیمهعلی میرزاییدانشجوی کارشناسی ارشد مرتعداری دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووسبهارهبهمنشدانشگاه گنبدکاووس- گروه مرتع و آبخیزداریامینمحمدی استادکلایهاستادیار گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه گنبد کاووسمحمدرضاشهرکیکارشناس ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستانJournal Article20180213
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Achievement to experiences and informed</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> and non-documentary information is one of the valuable ways for </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">recovering the traditions </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">which are unconsciously threatened with destruction. The object of this research was identification of the medicinal plants using by nomads and collecting their information about medicinal organs and how they are used, as well as diseases that can be treated with these plants, and in fact the study of ethnobotany and the ethno-pharmacology of medicinal plants using by nomads in the Chehel-Kaman rangeland. Registration of beliefs and Indigenous data of the nomads was conducted by interview in both places of residence in the nomads and participatory interviews at the habitat of the plants. The interviewees were selected by snowball method. At the same time, through participatory interviews and field surveys, plant species were collected to identify based on valid sources of botany. For each medicinal plant species, the scientific name, family, local name, medicinal organ, current therapeutic properties, as well as the method of preparation and use of herbal medicine were developed. Relative Frequency (RF</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="AR-SA" dir="RTL"> (</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">and Use Value (UV) for each medicinal plant were calculated. In the study area, 51 medicinal species belonging to 26 family were identified. The most populous plant families were Asteraceae and Lamiaceae with 7 and 6 species. The findings showed that the highest frequency of medicinal plants was used for treatment of gastrointestinal diseases (52.94%). The highest UV was belonged to </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Thymus Transcaspicus</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> and Bunium persicum equal to 0.66. Considering the importance of Chehel-kaman rangeland medicinal plants, the results of this research can provide appropriate grounds for the development of phytochemical knowledge and the production of herbal medicines. </span>
<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> <span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span><em><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">دستیابی به تجربیات و اطلاعات نهفته و غیر مستند یکی از راهکارهای ارزشمند بازیابی سنتهایی میباشد که بهصورت غیرمکتوب و درخطر نابودی هستند. هدف از این تحقیق، شناسایی گیاهان دارویی مورد استفاده بهرهبرداران عشایری و جمعآوری اطلاعات عشایر مرتع چهل کمان در مورد اندامهای دارویی و نحوه استفاده از آنها و همچنین، بیماریهای قابلدرمان با این گیاهان و در واقع مطالعه اتنوبوتانی و اتنوفارماکولوژی گیاهان دارویی مورد استفاده عشایر منطقه میباشد. ثبت باورها و اطلاعات بومی عشایر بهصورت گفتگو به هر دو شیوه مصاحبه در محل زندگی عشایر و مصاحبه مشارکتی در محل رویشگاه گیاهان انجام شد. مصاحبهشوندگان به روش گلوله برفی انتخاب شدند. همزمان با مصاحبه مشارکتی، از طریق پیمایشهای صحرایی، نمونههای هرباریومی از گیاهان مرتع چهلکمان برداشت و بر اساس منابع معتبر گیاهشناسی شناسایی شدند. برای هر گیاه دارویی، نام علمی، خانواده، نام محلی، اندام مورد استفاده، خاصیت درمانی رایج و همچنین، شیوه تهیه و مصرف داروی گیاهی تدوین شد. شاخصهای فراوانی نسبی و ارزش استفاده برای هر یک از گیاهان دارویی محاسبه شدند. در منطقه مورد </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">مطالعه 51 گونه دارویی متعلق به 26 تیر</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">ه گیاهی شناسایی شد که پرجمعیتترین خانوادههایگیاهی مربوط به</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Asteraceae</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"> و </span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Lamiaceae</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">با </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">7 و 6 گونه</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"> بوده است. یافتهها نشان </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'B Nazanin'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">داد بیشترین فراوانی از گیاهان دارویی با 94/52 درصد برای درمان بیمارهای گوارشی کاربرد دارند. بالاترین میزان ارزش استفاده متعلق به گونههای آویشن و زیره سیاه برابر با 66/0 بود. با</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"> توجه به بالا بودن اهمیت گیاهان دارویی مرتع چهل کمان، نتایج این تحقیق و پژوهشهای علمی آن، میتواند زمینههای مناسبی را برای توسعه دانش فیتوشیمی و تولید داروهای گیاهی فراهم آورد.</span></em>