Document Type : Research Paper

Authors

1 Gorgan university of agricultural sciences and natural resources Department of range and watershed management

2 Gorgan university of agricultural sciences and natural resources

Abstract

As ways of learning, understanding and also attitude toward the world, indigenous knowledge is defined as the result of years of experience and problem-solving via trial and error by groups of people having applied natural resources in their surrounding environment. Stock holders, including tribal and rural societies in Iran, have had valuable savings in the field of indigenous knowledge in range management for many years that is cultural and social potential of this ancient community. This research was conducted on principles of classification and nominalization of environmental components as an important factor in the rangeland classification system from the perspective of indigenous knowledge. Data collection was carried out through interviews in nomads' residence and participatory observation through survey research. Key concepts were then extracted from natives' narrative knowledge. The results indicate that nomads have subtle and
detailed observations about the classification system that is completely corresponded with local conditions. As they have separate classifications for each surrounding environmental components. Accordingly, they classify rangeland based on topographic features, temperature, vegetation, soil, water resources, land use and access road for every part of which they have separate definition. These parts are named and defined in such a way that for a majority of locals are known as practical concepts. While there is no publication for this kind of categorization system, the environmental culture causes nomads living in that area to make use of this system.

Keywords

 
-  امیدی، اسداله؛ خاتم ساز، محبوبه و ذوالفقاری، بهزاد. (1391)، اتنوبوتانی؛رویدادیمبتنیبربازنویسیعلمیروایت­هایمردمی. مجله طب سنّتی اسلام و ایران، 1.
-  بارانی، حسین. (1382)، بررسی مبانی فرهنگ مرتعداری در بین گله­داران البرز شرقی. رساله دکتری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.
-  پورجعفر، محمدرضا؛ منتظرالحجه، مهدی؛ رنجبر، احسان و کبیری، رضا. (1391)، ارزیابی توان اکولوژیکی به منظور تعیین عرصه­های مناسب توسعه در محدوده­ شهر جدید سهند. جغرافیا و توسعه، 28.
-  حداد عادل، غلامعلی. (1382)، درآمدی بر واژه­گزینی مردمی. نامه فرهنگستان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 2.
-  دیف رخش، سیده معصومه. (1391)، بررسی دانش بومی مهم ترین گونه های غیر علوفه‌ای منطقه دلی کما، استان کهگیلویه و بویراحمد. پایان نامه کارشناسی ارشد مرتعداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
-  سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد. (1388)، مطالعات تفصیلی اجرایی حوزه آبخیز دیلگان.
-  شاه ولی، منصور و امیری اردکانی، محمد. (1392)، روش شناسی پژوهش در دانش بومی کشاورزی. انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
-  صفوی، کوروش. (1382)، بحثیدربارهطرحواره­هایتصویریازدیدگاهمعنیشناسیِشناختی. فصلنامه نامه فرهنگستان، شماره21.
-  عدل، حمیدرضا؛ مخدوم، مجید و مروی مهاجر، محمدرضا. (1386)، ارزیابی تطبیقی عوامل موثر در توان اکولوژیک سه منطقه غربی، مرکزی و شرقی جنگل‌های شمال ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران. شماره 3.
-  غفاری، یعقوب. (1357)، مقدمه­ای درباره پوشش گیاهی کهگیلویه و بویراحمد.یاسوج: انتشارات بی­تا. چاپ اول.
-  فروزه، محمدرحیم؛ حشمتی، غلامعلی و بارانی، حسین. (1393)، جمع­آوری و بررسی اتنوبوتانی برخی گونه­ها در استان کهگیلویه و بویر احمد. مجله طب سنتی در اسلام و ایران. شماره 5.
-  فروزه، محمدرحیم. (1393)، بررسی اتنوبوتانی و پیش بینی زیستگاه مطلوب برخی از گونه­های مهم مرتعی (مطالعه موردی: مرتع دیلگان، استان کهگیلویه و بویر احمد). رساله دکتری علوم مرتع، دانشکده مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
-  فرهادی، مرتضی. (1385)، گیاه مردم­نگاری با چکیده و نمونه­هایی از گیاه مردم­نگاری گیاهان خودروی کمره. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 34 و 35.
-  فرهادی، مرتضی. (1389)، مردمنگاریدانش­هاوفنآوری­هایسنتی: "نانشب" مردمنگارانایران، فصلنامه دانش بومی، شماره 1.
-  یوسفی جلال. (1383)، دانش بومی استفاده از بلوط در شهرستان ممسنی، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه تهران.
 
-  Abbas, B., Qarawi, A.A.Al. and Hawas, A.Al. (2002), The Ethnoveterinary Knowledge and Practice of Traditional Healers in Qassim Region, Saudi Arabia. Journal of Arid Environments, 50, 367-379.
-  Dialla, P. E. (1994), The Adoption of Soil Conservation Practices in Burkina Faso, Indigenous Knowledge and Development Monitor, 1, 10-12.
-  Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination andReason. Chicago: University of Chicago Press.
-  Júnior, N. N. and Sato, M. (2005), Ethnoecology and Conservation in Protected Natural Areas: Incorporating Local Knowledge In Superagui National Park Management. Brazilian  Journal of Biology, 1, 117-127.
-  Ozturk, M., Uysal, I., Gücel, S., Mert, T., Akcicek, E. and Celik, S. (2008), Ethnoecology of Poisonous Plants of Turkey and Northern Cyprus. Pakistan Journal of Botany, 4, 1359-1386.
-  Rokaya, M. B., Shrestha, M. R. and Ghimir, S. K. (2005), Ethnoecology of Natural Environment in Trans-Himalyan Region of West Nepal. Banko Jankari. Journal of Forestry Information For Nepal, 2, 33-38.
-  Roling, N. (1989), The logic of Extension. Indian Journal of Extension, 3-4, 1-7.
-  Williams, D.L. and Muchena, O.N. (1991), Utilizing IndigenousKnowledge System in Sustainable Agricultural Education to PromoteAgriculture. Journal of Agricultural Education, 4, 52-57.