@article { author = {افراخته, حسن and shahhosseini, alireza}, title = {Indigenous Knowledge of Camel Breeders in Environmentally Friendly Development (A Case Study of Hassan Abad Damghan Village)}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {1-32}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.41609.1152}, abstract = {امروزه در ادبیات توسعه، پارادایم‌هایی نظیر توسعه روستایی درون زا، معیشت پایدار روستایی، توسعه پایدار و پساتوسعه، کاربرد دانش بومی در توسعه جوامع، به ویژه جوامع محلی دارای طرفدارانی است. از این رو توجه به این موضوع، شناسایی چارچوب و روش شناختی متناسب آن، اهمیت فراوانی یافته است. دستیابی به توسعه همه جانبه پایدار، نیازمند استفاده از تجارب چند هزار ساله پیشینیان؛ و به عبارتی مادر دانش رسمی است. شترداران همانند دیگر جوامع بومی از دانش‌های بومی ارزشمندی برخوردارند که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.در این تحقیق، دانش بومی شترداران حسن آباد دامغان، به عنوان مهم‌ترین روستای شتردار شهرستان دامغان به روش میدانی مورد بررسی قرار گرفته است؛ با روش نمونه گیری گلوله برفی افراد مورد مطالعه انتخاب شدند؛ از تکنیک‌های مشاهده مشارکتی، مشاهده آزاد و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مقاله بخشی از دانش بومی شترداران روستای حسن آباد را بررسی کرده است که در حال فراموشی است ولی می‌تواند به عنوان مکمل دانش رسمی یا نوین مورد توجه قرار گیرد. نتیجه نشان می‌دهد که دانش بومی منطقه ظرفیت زیادی جهت تداوم روند توسعه همساز با محیط دارد و می‌تواند در گسترش دانش رسمی توسعه منطقه مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords = {Indigenous Knowledge of Camel Breeding,Formal Knowledge,Environmentally Friendly Development,Hassan Abad Damghan}, title_fa = {دانش‌ بومی شترداران در توسعه همساز با محیط (مورد: روستای حسن‌آباد دامغان)}, abstract_fa = {امروزه در ادبیات توسعه، پارادایم‌هایی نظیر توسعه روستایی درون زا، معیشت پایدار روستایی، توسعه پایدار و پساتوسعه، کاربرد دانش بومی در توسعه جوامع، به ویژه جوامع محلی دارای طرفدارانی است. از این رو توجه به این موضوع، شناسایی چارچوب و روش شناختی متناسب آن، اهمیت فراوانی یافته است. دستیابی به توسعه همه جانبه پایدار، نیازمند استفاده از تجارب چند هزار ساله پیشینیان؛ و به عبارتی مادر دانش رسمی است. شترداران همانند دیگر جوامع بومی از دانش‌های بومی ارزشمندی برخوردارند که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.در این تحقیق، دانش بومی شترداران حسن آباد دامغان، به عنوان مهم‌ترین روستای شتردار شهرستان دامغان به روش میدانی مورد بررسی قرار گرفته است؛ با روش نمونه گیری گلوله برفی افراد مورد مطالعه انتخاب شدند؛ از تکنیک‌های مشاهده مشارکتی، مشاهده آزاد و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مقاله بخشی از دانش بومی شترداران روستای حسن آباد را بررسی کرده است که در حال فراموشی است ولی می‌تواند به عنوان مکمل دانش رسمی یا نوین مورد توجه قرار گیرد. نتیجه نشان می‌دهد که دانش بومی منطقه ظرفیت زیادی جهت تداوم روند توسعه همساز با محیط دارد و می‌تواند در گسترش دانش رسمی توسعه منطقه مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {دانش بومی شترداری,دانش رسمی,توسعه همساز با محیط,حسن آباد دامغان}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10876.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10876_9a8c83131cd398976638be6f40965ca9.pdf} } @article { author = {میرزائی, حسین}, title = {Medical anthropology: Traditional prevention and treatment among Afghan immigrants}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {33-102}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.41829.1154}, abstract = {Since its inception, anthropology has paid special attention to health, hygiene, disease, treatment and medical affairs, and has devoted a detailed field of anthropology to this matter. This article seeks to examine the mechanisms of traditional prevention and treatment among immigrants and its effects on the modern Iranian medical system. Using the ethnographic method for data collection: the use of documentary studies, deep semi-structured interviews and participant observation and also personal notes on the research ground of the Qa'im Qom Township , the researcher has been able to collect and analyze the first handed data. The data of this research are mainly collected in the summer of 1397 and the sampling is based on theoretical requirements of the work and purposefully formulated. It initially deals with common diseases among migrants, and then immigrants will encounter these medical affairs based on their traditional and cultural beliefs. Preventive and traditional treatments among Afghan immigrants in Iran are more than modern treatments on the scene of their everyday lives.}, keywords = {medical Anthropology,Health,traditional prevention and treatment,Afghan Migrants}, title_fa = {انسان‌شناسی پزشکی: پیش‌گیری و درمان سنتی در بین مهاجران افغانستانی}, abstract_fa = {انسان‌شناسی از ابتدای پیدایش دانشگاهی خود به امر سلامت، بهداشت، بیماری، مداوا و به‌طور کلی امور پزشکی توجه ویژه داشته و به‌مرور حوزه دقیقی از انسان‌شناسی را به این امور اختصاص داده است. هدف اصلی این رشته یافتن درک مناسب‌ از عواملی است که بر بهداشت، تجربه و شیوع بیماری، پیشگیری و درمان بیماری، روال‌های شفادهی، پیوندهای اجتماعی در مدیریت درمان اثر گذارند. این مقاله در پی آن است که مکانیسم‌های پیش‌گیری و درمان سنتی را در بین مهاجران شناخته و اثرات آن را در مواجه با نظام پزشکی مدرن ایران بررسی کند. با استفاده از روش مردم‌نگارانه برای گردآوری داده‌، یعنی بهره‌گیری از مطالعات اسنادی، مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته و مشاهده‌های‌حین‌مشارکت و همچنین یادداشت‌های شخصی در زمین پژوهش «شهرک قائم قم»، پژوهشگر توانسته داده‌های دست‌اولی را گردآوری و تحلیل کند. داده‌های این پژوهش عمدتا در تابستان 1397 گردآوری شده و نمونه‌گیری‌ها بر مبنای الزام‌های نظری کار و به صورت هدف‌مند صورت‌بندی شده‌اند. در ابتدا به بیماری‌های شایع بین مهاجران پرداخته و سپس به مواجه مهاجران با این امور پزشکی بر مبنای باورهای سنتی و فرهنگی آنان اشاره خواهد شد. پیش‌گیری و درمان‌های سنتی در بین مهاجران افغانستانی در ایران بیش از درمان‌های مدرن بر صحنه زندگی روزمره آنان حاضر است.}, keywords_fa = {انسان‌شناسی پزشکی,بهداشت,پیشگیری و درمان سنتی,مهاجران افغانستانی}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10935.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10935_04e6152a98961639896eeb8d6e34e2ba.pdf} } @article { author = {imanian, javid and abouei, Reza and Madhoushi, Mehrab}, title = {Recognition of indigenous knowledge in wooden house of Ziarat village And it’s role in native sustainable development}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {103-150}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.37862.1132}, abstract = {Ziarat Village is located in the southern part of Gorgan in Golestan province. The objective of this content analysis study was identifying the role of indigenous knowledge in sustain development in the construction of this village. Interviews performed with ten informants and three native skilled carpenters, 18 times interview was performed. Interviews were handwritten and systematic process of, coding, sub-them, and them was done and analysed by lundman&Graneheim method.In coding process, 622 first level codes were obtained and after integrating the same code, beyond the textual data through that, hidden themes and concepts appeared from the inside of the data content sixteen sub-them were resulted. Finally the five them of wood knowledge technique,House building skills,socio-cultural interactions,economic efficiency and experiences transferring was obtained.Wood knowledge technique them had three sub-them that include:Suitable species and places of wood,wood procurement methods and wood handling.House building Skills them had four sub-them that include Ground floor arrangement, Construction of the first floor,roof run method and tools and appliances. Socio cultural interaction them, had four sub-them;partnership and cooperation,role of culture and social cohesion,autonomy and self-sufficiency,and improving the quality of life,and economic efficiency them had three sub-them such, construction costs reduction,empowerment and employment,the impact of the economy on the body of the house,finally experience’s transferring them had two sub-them;passion for learning and the relationship between teacher and student.As a result for the sustain development of Ziarat,Developmental plans in building houses of this village should be design by utilizing indigenous knowledge and recognizing culture,social,economic features through local community’s participation.}, keywords = {"indigenous knowledge","Ziarat village","sustain development","wooden house","Gorgan"}, title_fa = {بازشناسی دانش بومی در خانه های چوبی روستای زیارت گرگان ونقش آن در توسعه پایدار محلی}, abstract_fa = {روستای زیارت در بخش کوهستانی جنوب گرگان در استان گلستان واقع شده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقش دانش بومی در توسعه پایدار در ساخت خانه های این روستا به صورت کیفی و به روش تحلیل محتوی انجام شد. 18مصاحبه با ده مطلع و سه استادکار نجار بومی انجام و سپس مصاحبه ها بصورت دست نویس پیاده شد و با روش کیفی گراندهیم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. فرآیند سیستماتیک تجزیه و تحلیل با کدگذاری آغاز گردید و اطلاعات از داده های متنی فراتر رفت و از طریق آن مضامین و مفاهیم پنهان از درون محتوی داده ها نمایان شد و 622 کد سطح اول بدست آمد. پس از ادغام کدهای مشابه، فرآیند ایجاد زیر طبقات بر پایه مشابهت مفهومی موجب پدیدار شدن شانزده زیر طبقه شد. فرآیند ادغام و تقلیل داده ها در نهایت به پنج طبقه اصلی فن چوب شناسی، مهارت خانه سازی، تعاملات اجتماعی-فرهنگی، بهره وری اقتصادی و انتقال تجارب منجر شد. طبقه فن چوب شناسی دارای سه زیر طبقه گونه ها و مکانهای مناسب چوب، روشهای تهیه چوب و نحوه انتقال چوب بود. طیقه مهارت خانه سازی شامل چهار زیر طبقه چینش طبقه همکف، ساخت طبقه اول، روش اجرای بام و ابزارها و وسایل بود. طبقه تعاملات اجتماعی فرهنگی دارای چهار زیرطبقه همیاری و مشارکت، نقش فرهنگ در انسجام اجتماعی، استقلال و خودکفایی و بهبود کیفیت زندگی ونیز طبقه بهره‌وری اقتصادی دارای زیرطبقات کاهش هزینه ساخت، توانمندسازی و اشتغال، تاثیر اقتصاد بر کالبد خانه، ونهایتا طبقه انتقال تجارب دارای زیر طبقات اشتیاق یادگیری و رابطه استاد- شاگردی بود. در انتها می‌توان نتیجه گرفت اجرای طرح های توسعه در این روستا باید به گونه‌ای باشد که خانه‌های این روستا با مصالح بومی همچون چوب با بکارگیری دانش بومی توام با شناخت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و طی مشارکت جوامع محلی برنامه ریزی و اجرا گردد.}, keywords_fa = {"دانش سنتی,"روستای زیارت","توسعه پایدار","خانه سازی","تحلیل محتوای کیفی}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10659.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10659_6501db1cd2b03f515e09482394d0fe28.pdf} } @article { author = {Afrough, Mohammad and ghashghaeifr, Fathali}, title = {Research in types of weave techniques Qashqai woven}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {151-185}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2019.37184.1126}, abstract = {Nomadic woven and specifically qashqai, his most important visual art is. the authenticity of these woven materials consists of aesthetic identity(design, motif and coloring and technical (technique and dyeing). an important part of face making and identity weaves country different tribes is duty weave techniques. qashqai weaves has a wide variety of techniques that a large part of them, has lost its application or dimmed. this article is a thorough field study and in relation to the description, analysis, classification and introduction of various techniques weave it is among qashqai tribes. weave techniques is the most important element in the woven system which is the main factor in weaving a work and creation design and motifs.because without the technique, there is no handwoven. research results it's like this : the qashqai woven fabrics are divided into five layers of poudnema, taarnema, souzani, and combined, according to the technique and texture structure.the usual technique used in qashqai knitting system is includes loulbaft(half and full loul), smooth weave(smooth poudshol and smooth poudseft), twist and combined. from porzdar woven can be attentioned to carpet and gabbeh and podnema(smooth poudshol) to gelim and charkh and tanemaha(smooth poudseft) to jajim, palas, oyee, sheshe derme, jajim morakab nafi, and souzanies to davrechin(varounechinbafi), and rend(jajimgol va sibama), and combined(porzdar, smooth baft, twist baft to torkaman naaghsh(ghalibori) and ghachmeh.}, keywords = {Tribes,qashqai,woven,technique}, title_fa = {پژوهشی در انواع فنون ‌بافت دست‌بافته‌های قشقایی}, abstract_fa = {دست‌بافته‌های عشایری و به‌طور ویژه قشقایی، مهم‌ترین هنر تجسمی ایشان است. اصالت این بافته‌ها متشکل از هویت زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ‌بندی) و فن‌شناختی(فنون‌بافت، رنگرزی) است. بخش مهمی از چهره‌سازی و هویت‌بخشی دست‌بافته‌های ایل‌ها و عشایر مختلف کشور، بر عهده‌ی فنون‌بافت است. دست‌بافته‌های قشقایی دارای انواع متنوعی از فنون بافت است که بخش اعظمی از آن‌ها، کاربرد خود را از دست داده‌است و یا کم‌رنگ شده‌است. مقاله حاضر یک تحقیق کاملاً میدانی و در ارتباط با توصیف، تحلیل، طبقه‌بندی و معرفی انواع فنون‌بافت در بین ایل و عشایر قشقایی است. فن ‌بافت مهم-ترین عنصر در نظام‌بافندگی است که عامل اصلی در بافتن یک دست‌بافته و آفرینش نقش و طرح است. چه این‌که بدون فن-بافت و چگونگی رفتار تار، پود و پُرز، بافته‌ای به‌وجود نمی‌آید. یافته‌های تحقیق حاضر چنین است : دست‌بافته‌های قشقایی براساس فن و ساختار بافت، به پنج طبقه پُرزدار، پودنما، تارنما، سوزنی و تلفیقی تقسیم می‌شوند. فنون رایج و معمول در نظام بافندگی قشقایی شامل لول‌بافت(نیم و تمام لول)، تخت‌بافت(تخت پودشُل و تخت پود سفت)، پیچ‌بافت و تلفیقی(ترکیبی از فنون یاد شده) است. از دست‌بافته‌های پُرزدار می‌توان به قالی و گبه و پودنماها(تخت پول شُل)‌ به گلیم و چرخ و تارنماها(تخت پود سفت) به جاجیم، پلاس، اُیی، ششه‌درمه، جاجیم مرکب‌بافی و سوزنی‌ها به دوره‌چین(وارونه‌پیچ) و رند(جاجیم‌گل و سیباما) و تلفیقی(پُرزدار، تخت‌بافت و پیچ‌بافت) به ترکمن‌نقش(قالی‌بُری) و گَچمه.}, keywords_fa = {عشایر,قشقایی,دستبافته ها,فنون بافت}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9922.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9922_422f52d228d264841676ac7af037d02d.pdf} } @article { author = {Bouzarjomehri, Khadijeh and .jahantigh, hassanali}, title = {Indigenous knowledge Cultivate of Jaliz and its role in livelihoods of the villagers on the edge of Lake Hamoon}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {187-221}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.35861.1142}, abstract = {Indigenous agriculture is one of the new strategies for the development of local communities, which plays an important role in the production and improvement of local livelihoods due to its adaptability to the environmental, social and economic conditions of local communities. The cultivation of Jaliz lake in the Sistan region is an example of indigenous agriculture, which has been responsible for the livelihood of a large number of inhabitants of the region and is very similar to organic farming. Descriptive-analytical research method and documentary and field information have been gathered. The qualitative and quantitative methods of direct observation and organized interview and questionnaire have been used. The statistical population includes 37 farmers from 12 villages of Sistan region. The results of the research show that the villagers have devoted about 12 hectares of lake land to the cultivation of melon in the time of drought in the lake, and they do not use any other inputs except seed and care at the stage. Based on their indigenous knowledge and experience, Jalizar manufactures organic products that do not harm the environment while increasing their income. The T single-sample test, with an average of 3.30, also showed that this cultivation had a significant effect On the livelihood of villagers in the region.}, keywords = {Indigenous Agriculture,Melon cultivation Lake,Rural livelihoods,Hamoon,Sistan}, title_fa = {دانش بومی کشت جالیز و نقش آن در معیشت روستاییان حاشیۀ دریاچۀ هامون}, abstract_fa = {توجه به کشاورزی بومی یک استراتژی‌ جدید در توسعۀ جوامع محلی است که به دلیل انطباق‌پذیری با شرایط محیطی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، نقش حائز اهمیتی درتولید و بهبود معیشت مردم محلی دارد. در بستر خشکیده دریاچه هامون نوعی کشت بومی جالیز انجام می‌گیرد که در محل به کشت «تیرماهی» یا «تیرماه‌ای» مشهور است و سبب تأمین معاش تعداد زیادی از ساکنین منطقه شده و با کشاورزی ارگانیک تشابه زیادی دارد. بر این اساس، هدف مطالعۀ پیش‌رو شناسایی و معرفی فناوری‌های بومی این کشت و بررسی نقش آن در معیشت جوامع روستایی سیستان است. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی و به شیوۀ اسنادی و میدانی اطلاعات لازم جمع آوری شده است و از تکنیک‌های کیفی وکمی مشاهدۀ مستقیم و مصاحبۀ سازمان‌یافته و پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل 37 کشاورز جالیز‌کار از 12روستای منطقه سیستان است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که روستاییان از زمان‌های گذشته تا کنون درهنگام خشکسالی دریاچه،حدود 12 هکتار از اراضی دریاچه را به کشت محصول جالیز (خربزه) اختصاص می‌دهند و جز از بذر و مراقبت در مرحله داشت از نهادۀ دیگری استفاده نمی‌کنند. روستاییان با تکیه بر دانش و تجربیات بومی خویش، محصول ارگانیکی تولید می‌کنند که ضمن افزایش درآمد، به محیط زیست نیزصدمه‌ای وارد نمی‌کند. نتایج آزمون T تک نمونه‌ای با میانگین 3.03 نشان داد که این کشت تأثیر قابل توجهی بر بهبود معیشت روستاییان منطقه دارد.}, keywords_fa = {کشاورزی بومی,کشت دریاچه‌ای خریزه,معیشت روستاییان,دریاچه هامون,سیستان}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10939.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10939_41c3c2708776fbd90a20e73351ced0c6.pdf} } @article { author = {kaffash, hosain and taleshi, mostafa and rahimi, hosain}, title = {Role of Indigenous Knowledge in the Sustainability of Water Resources in the South of Razavi Khorasan Case study of Bajestan}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {223-274}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2020.33285.1111}, abstract = {Models of rural development in the country, most of the imported versions, have been neglected by the "indigenous knowledge"of rural communities. Indigenous knowledge is a collection of skills and techniques, a knowledge that includes all the characteristics and sustainability of development. One of the most important rural organizations, is the "traditional irrigation system", which managed to manage the water resources of the centuries with the use of "indigenous knowledge". The main question is whether indigenous knowledge can be used as a sustainable model in the Conditions of the water crisis. This research has examined the local knowledge of traditional irrigation in the city of Bojistan by descriptive-analytical method. The method of data collection, field and library, and villages over 100 households in the city have been studied for the sustainability of water resources. The results of the research showed that the use of indigenous knowledge in water resources management has been able to minimize the problems caused by seasonal changes in temperature and its impact on the water resources deficit in the research area. This approach to water resources sustains the participation of villagers in traditional irrigation systems, and a network interconnected by human factors (agricultural council, Moallefan, kayyal, Joybanan, Moghanian and Motorban)and conventional irrigation organizations (changes in irrigation circuits throughout the year, spatial changes, and Time split and combination of triangular aqueducts). Research indicates that "indigenous knowledge"is a lost circle of sustainable rural development,which,if utilized with "modern knowledge",while empowering rural communities, provides the background for their partnership and development}, keywords = {indigenous knowledge,Traditional Irrigation System,Sustainability of Water Resources,Third Quaternary Bajestan,Moallaef,Kayyal}, title_fa = {نقش دانش بومی در پایداری منابع آب در جنوب خراسان رضوی مطالعه موردی شهرستان بجستان}, abstract_fa = {مدل های توسعه روستایی کشور، اکثرا نسخه های وارداتی ازرویکردهایست که نسبت به «دانش بومی » جوامع روستایی بی توجه بوده اند. دانش بومی مجموعه ای ازمهارت ها وتکنیک هایی است که طی قرن هاتکوین یافته، دانشی که تمام شاخصه ها والزامات توسعه ی پایدار، رادرخود دارد. یکی ازمهمترین سازمان های روستایی، بخصوص درمناطق کم آب فلات مرکزی،"نظام آبیاری سنتی " است که بااستفاده از «دانش بومی» توانسته منابع آب راطی قرن ها، به خوبی مدیریت کند. سوال اصلی این است که آیا دانش بومی، می تواند به عنوان الگویی پایدار، درشرایط بحران آب، مورداستفاده قرارگیرد؟ این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی، دانش بومی آبیاری سنتی شهرستان بجستان رابررسی کرده است. شیوه جمع آوری داده ها، میدانی و کتابخانه ای، وروستاهای بالای100خانوار شهرستان، از نظر پایداری منابع آب مطالعه شده است. نتایج تحقیق نشان داد، بکارگیری دانش بومی، در مدیریت منابع آب، توانسته مشکلات ناشی از تغییرات فصلی دما وبارش، وتاثیرات کمبودذاتی منابع آب درناحیه پژوهش، را به حداقل ممکن کاهش دهد. این رویکرد ضمن پایداری منابع آب، مشارکت روستاییان را درنظام آبیاری سنتی به همراه داشته وشبکه ای درهم تنیده ازعوامل انسانی(شورای کشاورزی، مُولِّفان، کَیّالان، جُویبانان، مُقنّیان وموتوربان ها) وسازمان سنتی آبیاری(تغییرات مدارهای آبیاری در طول سال، تغییرات مکانی و زمانی تفکیک و ترکیب قنات های سه گانه) را بوجودآورده است. تحقیق نشان می دهد، «دانش بومی» حلقه گمشده توسعه پایدار روستاست که اگر با «دانش نوین» بکارگرفته شود، ضمن توانمندسازی جوامع روستایی، زمینه مشارکت وشراکت آنهارادرفرایند توسعه فراهم می کند}, keywords_fa = {دانش بومی,توسعه روستایی,نظام آبیاری سنتی,قنوات ثلاثه بجستان,پایداری منابع آب}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10936.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_10936_4e672a94b7395cc4ecb53e2f4feb005e.pdf} }