@article { author = {saberi, amir and karami dehkordi, ismaiel}, title = {Comparison between Native and Official Culture and Knowledge}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {1}, number = {1}, pages = {181-203}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2014.461}, abstract = {In the course of realization of constant development of villages with people-based orientation aiming at their empowerment, the native knowledge is the most significant part of development in terms of local beliefs, values, methods and knowledge. Experience shows that not only is the native knowledge not inconsistent with the official one, but it can also complement it. Native knowledge is accessible, comprehensible, efficient, and inexpensive and is transmitted orally. This knowledge has been dynamic, has completed in nature and local communities, is consistent with native and regional conditions and has helped villagers in stable management of water-yielding places so that they would have more active role in development of natural sources. The present study aims at evaluating the level of knowledge of villagers in the field of water and soil protection technology. The data are gathered through using focused groups, interviews, questionnaires along with participation of experts of water-yielding areas of Shahid Rajaie Yanser, Mazandaran Province. The findings show that the primary living facilities in most villages under study are at an average level and that villages in different areas have various climate and weather. Also, the heavy dependence of villagers on natural sources and limitations in family income sources has led to pressurizing and destruction of natural sources. Experts consider destruction of jungles and grasslands, floods, decrease in water sources and shortage of water supply, soil erosion, accumulation of sediments behind dams and destruction of river edges as the most important crises related to natural sources. They believe that utilizers should have great skill and knowledge when it comes to occurrence, reasons and significance of such crises and also significance of operations of water-yielding utilization and its protection. This paper reveals that evaluations and prioritizations of experts are quite different from the evaluations made based on popular knowledge. In many cases the knowledge and information of people about ecosystems and species they are in contact with are less than what is really there. Therefore, the most important educational prioritization should deal with native knowledge and establishment of interaction between the native and official knowledge. In the world industrialization process, agricultural section, especially in the third world has witnessed the most damages, because native methods have left their once tried experience.}, keywords = {Informational Need,Learning,native knowledge,Official Knowledge,Water-Yielding Protection,Management of Iran’s Natural Sources}, title_fa = {مقایسه فرهنگ و دانش بومی با دانش رسمی در حوزه آبخیزداری}, abstract_fa = {چکیده در راستای تحقق توسعه پایدار روستایی با جهت گیری محوریت مردم در امر توانمند سازی آنان، دانش بومی ‌مهمترین بخش از نظر باورها، ارزش‌ها، روش‌ها و آگاهی محلی را در بر می‌گیرد. تجربه نشان می‌دهد که دانش بومی ‌نه تنها با دانش رسمی‌ تعارض و تناقض ندارد بلکه مکمل آنان نیز می‌تواند باشد. دانش بومی ‌قابل دسترسی، قابل فهم، کارآمد و ارزان است و طریقه ی انتقال آن نیز شفاهی است. این دانش پویا بوده و طی زمان آبدیده شده و در بطن محیط طبیعی و اجتماعی محلی تکامل یافته است با شرایط بومی ‌و منطقه‌ای کاملا سازگار می‌باشد و به بهره‌بردارن روستایی در مورد مدیریت پایدار آبخیزها کمک نموده تا نقش فعال تری در توسعه پایدار منابع طبیعی ایفا کنند. هدف این مطالعه ارزیابی سطح دانش روستاییان در زمینه فناوری‌های حفاظت آب و خاک در پروژه‌های آبخیزداری است. با استفاده از یک مطالعه موردی از طریق گروه‌های متمرکز، مصاحبه و پرسشنامه داده‌ها با مشارکت کارشناسان استان و روستائیان حوزه‌های آبخیز شهید رجایی یانسر استان مازندران به دست آمده. یافته‌ها نشان داد که امکانات و تسهیلات اولیه زندگی در سطح اکثر روستاهای مورد مطالعه در حد متوسط بوده و روستاهای مورد بررسی در حوزه‌های مختلف از تنوع اقلیمی‌و آب و هوایی و نیز میزان دور افتادگی متفاوتی برخوردار بودند. همچنین وابستگی شدید بهره‌برداران به منابع طبیعی حوزه و محدودیت منابع معیشتی خانوارها منجر به فشار بیش از حد آنان بر منابع طبیعی و تشدید تخریب منابع گردیده است. کارشناسان مهمترین بحران‌های مربوط به منابع طبیعی حوزه‌ها را تخریب جنگل‌ها و مراتع؛ سیلاب‌ها؛ کاهش منابع آبی و کمبود آب، فرسایش خاک؛ جمع شدن رسوب پشت سد و بندها؛ و تخریب حاشیه رودخانه ارزیابی نمودند. دیدگاه‌ها بر آن بود که بهره‌برداران باید در مورد وقوع، علل و اهمیت این بحران‌ها همچنین شتاخت و اهمیت عملیات آبخیزداری، چگونگی انجام کار و حفاظت و نگهداری همه عملیات آگاهی و مهارت زیادی داشته باشند. این مطالعه مشخص نمود که ارزیابی‌ها و اولیت بندی‌ها که صرفاً از سوی کارشناسان انجام می‌شود با ارزیابی‌های ناشی از ابعاد گوناگون مخصوصاً بررسی‌های میدانی، اطلاعات موجود و مردم تفاوت داشته و بسیاری موارد دانش و اطلاعات عمیق مردم در مورد اکو سیستم‌ها و گونه‌هایی که با آنها در تماس هستند کمتر از آنچه واقعا هست ارزیابی گردیده بنابراین مهمترین اولویت آموزشی باید بر حول محور دانش بومی ‌و ایجاد تعامل بین دانش بومی ‌دانش رسمی ‌باشد. در فرایند سریع صنعتی شدن جهانی بیشترین آسیب به بخش کشاورزری وارد شده سهم عمده آن نیز نصیب جهان سوم شد. زیرا روش‌های بومی ‌آزمون پس داده خود را رها کردند. واژه‌های کلیدی: نیاز اطلاعاتی، یادگیری، دانش بومی ، دانش رسمی، آبخیزداری، مدیریت منابع طبیعی ایران}, keywords_fa = {نیاز اطلاعاتی,یادگیری,دانش بومی,دانش رسمی,آبخیزداری,مدیریت منابع طبیعی ایران}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_461.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_461_22c129c576b3c259a941531eee9c98e0.pdf} }