@article { author = {Afrough, Mohammad and ghashghaeifr, Fathali}, title = {Research in types of weave techniques Qashqai woven}, journal = {Indigenous Knowledge}, volume = {5}, number = {10}, pages = {151-185}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6019}, eissn = {2538-2543}, doi = {10.22054/qjik.2019.37184.1126}, abstract = {Nomadic woven and specifically qashqai, his most important visual art is. the authenticity of these woven materials consists of aesthetic identity(design, motif and coloring and technical (technique and dyeing). an important part of face making and identity weaves country different tribes is duty weave techniques. qashqai weaves has a wide variety of techniques that a large part of them, has lost its application or dimmed. this article is a thorough field study and in relation to the description, analysis, classification and introduction of various techniques weave it is among qashqai tribes. weave techniques is the most important element in the woven system which is the main factor in weaving a work and creation design and motifs.because without the technique, there is no handwoven. research results it's like this : the qashqai woven fabrics are divided into five layers of poudnema, taarnema, souzani, and combined, according to the technique and texture structure.the usual technique used in qashqai knitting system is includes loulbaft(half and full loul), smooth weave(smooth poudshol and smooth poudseft), twist and combined. from porzdar woven can be attentioned to carpet and gabbeh and podnema(smooth poudshol) to gelim and charkh and tanemaha(smooth poudseft) to jajim, palas, oyee, sheshe derme, jajim morakab nafi, and souzanies to davrechin(varounechinbafi), and rend(jajimgol va sibama), and combined(porzdar, smooth baft, twist baft to torkaman naaghsh(ghalibori) and ghachmeh.}, keywords = {Tribes,qashqai,woven,technique}, title_fa = {پژوهشی در انواع فنون ‌بافت دست‌بافته‌های قشقایی}, abstract_fa = {دست‌بافته‌های عشایری و به‌طور ویژه قشقایی، مهم‌ترین هنر تجسمی ایشان است. اصالت این بافته‌ها متشکل از هویت زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ‌بندی) و فن‌شناختی(فنون‌بافت، رنگرزی) است. بخش مهمی از چهره‌سازی و هویت‌بخشی دست‌بافته‌های ایل‌ها و عشایر مختلف کشور، بر عهده‌ی فنون‌بافت است. دست‌بافته‌های قشقایی دارای انواع متنوعی از فنون بافت است که بخش اعظمی از آن‌ها، کاربرد خود را از دست داده‌است و یا کم‌رنگ شده‌است. مقاله حاضر یک تحقیق کاملاً میدانی و در ارتباط با توصیف، تحلیل، طبقه‌بندی و معرفی انواع فنون‌بافت در بین ایل و عشایر قشقایی است. فن ‌بافت مهم-ترین عنصر در نظام‌بافندگی است که عامل اصلی در بافتن یک دست‌بافته و آفرینش نقش و طرح است. چه این‌که بدون فن-بافت و چگونگی رفتار تار، پود و پُرز، بافته‌ای به‌وجود نمی‌آید. یافته‌های تحقیق حاضر چنین است : دست‌بافته‌های قشقایی براساس فن و ساختار بافت، به پنج طبقه پُرزدار، پودنما، تارنما، سوزنی و تلفیقی تقسیم می‌شوند. فنون رایج و معمول در نظام بافندگی قشقایی شامل لول‌بافت(نیم و تمام لول)، تخت‌بافت(تخت پودشُل و تخت پود سفت)، پیچ‌بافت و تلفیقی(ترکیبی از فنون یاد شده) است. از دست‌بافته‌های پُرزدار می‌توان به قالی و گبه و پودنماها(تخت پول شُل)‌ به گلیم و چرخ و تارنماها(تخت پود سفت) به جاجیم، پلاس، اُیی، ششه‌درمه، جاجیم مرکب‌بافی و سوزنی‌ها به دوره‌چین(وارونه‌پیچ) و رند(جاجیم‌گل و سیباما) و تلفیقی(پُرزدار، تخت‌بافت و پیچ‌بافت) به ترکمن‌نقش(قالی‌بُری) و گَچمه.}, keywords_fa = {عشایر,قشقایی,دستبافته ها,فنون بافت}, url = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9922.html}, eprint = {https://qjik.atu.ac.ir/article_9922_422f52d228d264841676ac7af037d02d.pdf} }