دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220Measures in the Unbelievable Times and Bad Calendar Iranian Peasants
Considerations on the “Untiming” and “Timeunkeeping” of Iranian Peasants
در زمان ناسنجی و تقویم ناداری
دهقانانِ ایرانیسنجههایی در زمان ناسنجی و تقویم ناداری دهقانانِ ایرانی155751610.22054/qjik.2016.7516FAمرتضیفرهادیاستاد مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگر دانش های بومی و سنتی ایرانJournal Article20160604<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; letter-spacing: -.2pt; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">In the long list of Iranian unpleasant traits! , the “untiming” and the irregularity has been considered as a significant component in (under)development and it is necessary to know whether this phenomenon is an emerging issue or has it always been for Iranians? If it is always, where is the root of this negligence? And if it is new, </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; letter-spacing: -.2pt;">the reason(s) that our nation was struck with such neglect, descend from what, where and why? </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; letter-spacing: -.2pt; mso-ansi-language: EN;" lang="EN">Is it true that the root of the negligence in timing comes from the rural culture that has “incarnated” in our cities? If this is true, what happened to the villagers in Iran and since when Iranian villagers have become a reference group for townspeople?! If this is a true statement that this situation is the result of and peasant livelihood and farming, how is the culture of production, agriculture, horticulture, animal husbandry, beekeeping, aviculture and fishing, each with geographical orders and also plants and animal organism timing requirements over several thousand years, have been adapted with such “untiming” and disorder? Are the “untiming” and the irregularity<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>derives from a consumer culture or a </span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; letter-spacing: -.2pt; mso-ansi-language: EN-GB;" lang="EN-GB">participatory</span><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; letter-spacing: -.2pt; mso-ansi-language: EN;" lang="EN"> one? Are today's Iranians affected by the subculture of rural production and their indigenous endemic culture, or influenced by consumer culture and exogenous factors? And finally, is the negligence about time and order in Iranian genetics or in their culture? And if it is in their culture and history, what are the origins of this “untiming” and cultural disarray?</span><span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-hansi-font-family: Arial; color: black;" lang="AR-SA">در سیاهه بلند بالای خصلتهای ناپسند ایرانیان! زمان ناسنجی و بینظمی و نسقی یک مؤلفه با اهمیت در امر توسعه است و متأسفانه این واقعیت دارد که امروزه ما با این پدیدة بینظمی و بیبرنامگی کموبیش در اغلب مؤسسات و سازمانهای دولتی و غیردولتی روبرو هستیم. اما آیا این پدیده مسئلهای نوظهور است و یا برای ایرانیان امری همیشگی بوده است؟ اگر همیشگی بوده، ریشه این بیتوجهی در کجاست؟ آیا این درست است که ریشة بیتوجهی به زمان، مربوط به فرهنگِ روستایی حلول کرده در شهرهای ما میباشد؟ اگر این سخن درست است چه اتفاقی افتاده و از کی روستائیان ایران گروه مرجع شهریان شدهاند؟! اگر این نظر درست نیست پس بیتوجهی به زمان و عدم مدیریت آن امروزه در شهرها و در میان جوانان ما از کجا نشأت گرفته و یا اگر تحت تأثیر مسائل عمدهتر درونی به وقوع پیوسته این مسائل ناشناخته و دیده نشده کدامند؟ اگر این سخن درست که این وضعیت حاصل معیشت و گذران دهقانی است، چگونه فرهنگ تولیدی و کشاورزی و باغداری و دامداری و زنبورداری و ماکیانداری و نوغانداری و صیادی با نظمهای جغرافیایی و الزامات فرمانمند ارگانیسمهای گیاهی و حیوانی در طی چند هزار سال با این زمان ناسنجی و بینظمی سازگار شود؟ زمان ناسنجی و بینظمی برخاسته از فرهنگ مصرفی است یا تولیدی؟ ایرانیان امروز آیا تحت تأثیر خرده فرهنگ تولیدی روستایی و فرهنگ درونزای بومی خود میباشند، یا تحت تأثیر فرهنگ مصرفی عوامل مؤثر برونزا؟ و بالاخره بیتوجهی به زمان و نظم در ژنتیک ایرانیان نهفته است یا در فرهنگ آنها؟ و اگر در فرهنگ و تاریخ آنها است علت است یا معلول؟</span>دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220instrumental,concept,process of smiting in Instruments, Concepts, and Process of Traditional Smith in Sanandaj and its Peripheralابزارها ،مفاهیم و فرایند آهنگری سنتی در سنندج و حومه57112730910.22054/qjik.2017.17914.1043FAحسینمحمدزادهاستادیار دانشگاه پیام نورفریدونحسین پناهیپژوهشگر دانش بومیJournal Article20170104<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Smith job, forging, has a brilliant history in Sanandaj and its peripheral during the half past century. This job responds to the needs of the people of Sanandaj, Mariwan and Divandara. At the same time, some of the products have been exported to outside the province. This job has special structures, concepts, and process that with the entrance of the exogenous development, encounter challenges and slumps. nowadays few people engage in smith industrial and some concepts and professional words, technical jargons as a cultural trait are on the verge of destruction. The goal of this study is assessment of structures, concepts and process of smith job in last half century in Sanandaj. The research method is field research and data collection method was interviewing with Smithers and their family. Results shows that in last half century, smith, forging industry had enjoyed a considerable attention and protection by the governor and people. This jobs have fulfilled the needs of people in the city and rural regions. Some of Sanandaj smith production had been nail, knife, key lock, and special dirk. The attention to the local industries and updating them could act as a context for a real development.</span>آهنگری در سنندج و حومه زمانی رونق قابل توجهی داشته و علاوه بر تامین مایحتاج مردم در شهرهای سنندج و دیواندره بعضی از محصولات این صنعت را به خارج از استان صادر میکرده است. این صنعت دارای ساختار،فرایند و مفاهیم و اصطلاحات خاصی بوده که با ورود صنعت و توسعهبرونزا دچار چالش و افت شده است به نوعی که امروزه عده بسیار کمی از مردم در این حرفه مشغول کار هستند و بسیاری از این مفاهیم و کلمات به عنوان عنصر فرهنگی در حال از بین رفتن هستند. هدف این تحقیق بررسی ساختار، فرایند، مفاهیم و تولیدات آهنگری در نیم قرن گذشته در شهرستان سنندج است. روش تحقیق میدانی و تکنیک جمعآوری دادهها مصاحبه با آهنگران و خانواده آنها در سنندج و حومه بوده است. یافته نشان میدهد که زمانی آهنگری در این شهر مورد حمایت و توجه مردم و حاکمان وقت بوده و مایحتاج زندگی افراد را در شهر و روستای اطراف تامین میکرده است و تولیدات خاصی در میخ و خنجر و جاقو سازی و قفل سازی داشته است. توجه به صنایع بومی و به روزکردندانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220Mohr e Kharman : Symbol, Based on an Unwritten Customary Treaty in Villagesمهر خرمن: نشانی، نهاده بر پای یک پیمان عرفی نانوشته در روستاها113144751510.22054/qjik.2017.10057.1014FAمرتضیسالمی قمصریپژوهشگر حوزه دانش های بومی و سنتی ایران0000-0001-5185-7416حسینصادقیپژوهشگر حوزه دانش های محلی و سنتیJournal Article20160413 <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%; letter-spacing: -.3pt;">By the time of the 1300s, the stamp was used instead of today's signature. Everyone had his own personal seal and each stamped paper was legally considered as an official document. One of the most common stamps in the villages was the Mohr e Kharman. It was a common practice to use the stamp of a trench, a harvest, to keep others from reaching wheatgrass in the village. In this way, when harvesting and preparing wheat, the representative of the owner or the owner was present at each fields in the village, and sealed the harvest with a wooden stamp, so that nobody would snap at night. The stamp of a trench is an example of a locksmith whose guarantee of solidity is not an object or part of its own; the kind is not material and no technology has been used to make it. In his guarantee of solidarity, Mohr kharman enjoyed the strength of the land system. Here, an unwritten and unofficial rule, found a custom and tradition narrative and concentrated in the existence of an object. It was so that the seals, were guardians without ears and eyes, and in addition to the backing of the ruling system, they also had the backing of the community's faith. The sacred and blessed roles and words on all kinds of seals and on the harvest seals have had such a function.</span> <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 130%; letter-spacing: -.3pt;">This article applies ethnographic method and interviews with two local and academic informants and has used books that have, though little, addressed this subject.</span>تا حدود سالهای 1300 خورشیدی مهر بجای امضای امروزی بکار میرفت و هر کس مهر شخصی خود را بر گردن میآویخت که قانونا زدن آن مهر پای هر کاغذی، سند رسمی بهحساب میآمد. یکی از رایجترین مهرها در روستاها، مهر خرمن بود. استفاده از مهر خرمن برای دست نیافتن دیگران به خرمن روستا متداول بوده. بدینصورت که هنگام برداشت خرمن و آماده شدن گندم شمش (گندم آماده) نماینده مالک یا ارباب به سر یکایک خرمنهای روستا حاضرشده و با یک مهر چوبی خرمنها را مهر میکرد که کسی شبانه به خرمن دستدرازی نکند. مهرخرمن در ضمانت استحکام خود از پشتوانه قدرت نظام زمینداری برخوردار بود.<br /> در اینجا یک قانون نانوشته و به دفتر نیامده، عرف و سنت روایی یافته و در وجود شیئی متمرکز و متبلور شده بود. چنین بود که مهر بیآنکه چشم و گوش داشته باشد نگهبان بود و علاوه بر پشتوانه نظام حاکم، پشتوانه ایمانی جامعه را نیز با خود داشت. نقشها و واژههای مقدس و متبرک بر روی انواع مهرها و بر روی مهرهای خرمن چنین کارکردی داشتهاند.<br /> ساختمان مهر قطعه چوبی بود که بنا بر دلخواه مالک یا ارباب نام و یا شکلی به روی آن نقش میبست که این نام بایستی از چپ به راست نوشته میشد که هنگام مهر زدن از راست به چپ خوانده شود. من بسیار کوشیدم که انواعی از این مهرها را به دست آورم اما نتوانستم بیش از 5 مورد از این مهر را از نقاط گوناگون ایران بیابم. نکته قابلتوجه این است که هر مالک به سلیقه خود سعی میکرد مهر زیبایی را برای روستای خود تهیه کند. در این مقاله از روش مردمنگاری استفادهشده است و علاوه بر مصاحبه با دو تن از مطلعان محلی و دانشگاهی از کتابهایی که هرچند اندک به این موضوع پرداختهاند نیز استفادهشده است.<br /> واژگان کلیدی: مهرخرمن-اصلاحات ارضی-روستا-برکت-نظام اربابرعیتیدانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220Employing "Grounded Theory" in Conservation Research; a Methodology for Safeguarding of Intangible Cultural Heritage (Indigenous Knowledge)کاربرد نظریه زمینه ای در پژوهش های مرتبط با دانش بومی حفاظت؛ رویکردی برای پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس1451775440FAرضارحیم نیاپژوهشگر دکتری مرمت، گرایش مرمت بناها و بافتهای تاریخی / دانشگاه هنر اصفهان0000-0002-3582-0637مهرانقرائتیاستادیار گروه معماری/ دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهانعلیزمانی فرداستادیار گروه مرمت و احیا بناها و بافت های تاریخی / دانشگاه هنرJournal Article20160828 <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Conservation/restoration can be regarded as the science of transferring a given cultural from the past to the future, which calls for a comprehensive framework based on keen understanding of the past (indigenous) knowledge. On the other hand, there is very limited number of research for creating theoretical premises in the field of Conservation of Architectural and Urban Heritage. In addition, the Western theories would not fully apply to and address the existing issues in Iran. Therefore, it is more sensible to use qualitative as well as interpretative methods for research in traditional knowledge. One of such methods is “Grounded Theory”, although the use of this method in the field of conservation is not yet prevalent in the world and in Iran as well.</span> <br /> <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">This paper aims at explaining the characteristics of grounded theory as an applied research method in the study of indigenous knowledge of Conservation. This research has been conducted with theoretical study in </span> <br /><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">recognition of grounded theory as well as practical experience to apply this method in indigenous knowledge research. Finally, the process of grounded theory in the indigenous knowledge research has been explained. Indigenous knowledge research by grounded theory is as follows: 1) literature review (for theoretical sensitivity), 2) theoretical sampling, 3) collecting data (derived from the indigenous knowledge sources), 4) data coding and analysis (until theoretical saturation) and 5) present the theory. At the result,the grounded theory can be a good method to response the theoretical limitation in conservation. This method provides the opinion, perception, and understanding of architecture and conservation.</span> <br /> <br /> دانش حفاظت و مرمت به مثابه هنر و علم حفظ و انتقال میراثِ گذشته به آیندگان، همواره نیازمند پایه های نظری است که این موضوع با فهمِ دقیقِ دانشِ گذشته میتواند به درکی عمیق و بومی از بُعد نظری برسد. علاوه براین، مبانی نظری ملحوظ در این دانش میتواند بعنوان یک راهنمای نظری مدنظر باشد. کمبود ابزارهایِ مناسبِ نظریه پردازی در رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی با توجه به جوان بودن مقاطع تحصیلات تکمیلی و نظریه های غربی که تجانس کاملی با مسائل موجود در ایران ندارند، نیاز بکارگیری روشهای کیفی- تفسیری، متجانس با ماهیت کیفی آن را ایجاب کرده است. در کنار تنوع این روشهای کیفی و با توجه به خلأ نظری موجود، می-توان روشهای پژوهشی که این مهم را فراهم میکنند مدنظر داشت. از این رو "نظریه زمینه ای" بعنوان یک روش میتواند مورد توجه باشد؛ علیرغم اینکه مطالعات انجام شده با استفاده از روش مذکور در این حوزه چه در جهان و چه در ایران بسیار محدودند.<br />در راستای ضرورتِ طرح این مباحث نظری و اهمیت آنها، هدف این مقاله تبیین ویژگیها و فرآیند "نظریه زمینه ای" بهعنوان روش پژوهش، چگونگی استفاده از آن در مطالعات دانش بومی حفاظت و شناخت جنبه های کاربردی آن در این مطالعات است. این مطالعه از دو روش توصیفی- تحلیلی برخاسته از مطالعات نظری برای شناسایی نظریه زمینه ای و روش پیمایشی برآمده از تجربه عملی بهکارگیری نظریه زمینه ای در حفاظت و مرمت بهره برده است. در نهایت نیز مراحل کلی یک مطالعه با این روش در پژوهشهای دانش بومی حفاظت تبیین شده است. نتیجه اینکه بررسی قابلیتهای این روش نشان میدهد پژوهشهای انجام شده با آن خواهند توانست بخش مهمی از محدودیتهای نظری را مرتفع و میتوان از آن بعنوان روش ارائه نظر، درک و فهم در حوزه حفاظت بهره گرفت.دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220Checking the Status and Factors Associated with the Use of Medicinal Plants in the City of Nainدانش بومی و سنتی کاربرد گیاهان دارویی در شهرستان نایین179204736410.22054/qjik.2017.11036.1018FAمنصورهقوامدانشگاه کاشانحدیثهجیحونی نایینیدانشگاه کاشانصدیقهکیانی سلمیگروه اکوتوریسم دانشگاه کاشانJournal Article20160508<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 140%;">Tendency toward using medicinal plants have been made pervasive. This research studies the knowledge, attitudes and the usage of medicinal plant among people in Nain city. The data collecting tool was a 19-item research-made questionnaire. Its validity was proofed by experts and its reliability was confirmed by using Cronbach's alpha of 695/0. Sample size of 378 was determined based on Cochran formula. The questionnaire was distributed randomly and data gathering conducted in 1394. The software SPSS22 was used for analytical data analysis. The highest Indications were: abdominal pain (67%), chills (1.65%), stress (29%), breast disease pain (22%), skin diseases (3%) and ants with most application were flixweed (71%), borage (50%), chamomile (39%), Ginger (23%) Vbvmadran (11%). According to the findings of the investigation, the most important reasons for using medicinal plants were less side effects (75%) and a better result (76%) comparing chemical medicine. The results of this study, shows that higher consumption of medicinal plants has better results and fewer side effects than chemical medicine, thus informing the population about the possible effects seems necessary.</span>اگرچه مصرف گیاهان دارویی با توسعه صنایع شیمیایی محدود شده است اما در حال حاضر با توجه به آشکار شدن اثرات سوء مصرف داروهای شیمیایی برای بیشتر مصرف کنندگان،رغبت افراد به مصرف گیاهان دارویی افزایش چشمگیری داشته است.:این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی،نگرش و عملکرد عموم مردم نسبت به مصرف گیاهان دارویی صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق-ساختهای با 19 گویه است که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با بهرهگیری از آزمونن آلفای کرونباخ به میزان695/0 مورد تأیید قرار گرفت لازم بهذکر است حجم نمونه براساس فرمول کوکران 378 نفر تعیین شد. توزیع پرسشنامه به صورت تصادفی بوده و جمعآوری دادهها در سال 1394 انجام وبرای تحلیل دادههای تحلیلی و استنباطی دادهها از نرمافزارSPSS22 استفاده شده است. در این بررسی بیشترین موارد مصرف به ترتیب شامل دل درد (67%)،سرماخوردگی (1/65%)،ناراحتی اعصاب(29%)،بیماری های سینه درد وریوی(22%)وبیماری پوستی(3%)و بیشترین گیاهان مورد استفاده به ترتیب خاکشیر (71%)،گل گاوزبان (50%)،بابونه(39%)،زنجبیل(23%)وبومادران (11%)بود.طبق یافتههای حاصل از تحقیق ،مهم ترین دلیل استفاده از گیاهان دارویی عوارض کمتر(75%)و نتیجه بهتر(76%)نسبت به طب شیمیایی بود. با توجه به نتایج این مطالعه ،بیشترین دلیل مصرف گیاهان دارویی،نتیجه بهترو عوارض کمتر آن نسبت به طب شیمیایی بوده است.بنابراین آگاه نمودن افراد جامعه نسبت به عوارض احتمالی آن ها ضروری به نظر می رسد.دانشگاه علامه طباطباییدو فصلنامه دانش های بومی ایران2345-60192420160220Traditional Ecological Knowledge of Medicinal Shrubs and Herbaceous Plants in Arasbaran Forestدانش اکولوژیک سنتی مردم محلی از خواص دارویی گیاهان علفی و بوتهای در حوزه ایلگنه چای ارسباران205236789310.22054/qjik.2017.14392.1035FAباقرخالقیدانشگاه تهرانمحمدعواطفی همتاستاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران0000-0003-1990-3173تقیشامخیاستاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهرانانوشیروانشیروانیاستاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهرانJournal Article20161017<span style="font-size: 11.0pt; line-height: 120%; letter-spacing: -.3pt;">Traditional knowledge is a part of the unique culture of each territory for environmental compliance, that has been achieved through experience and has become part of the social and productive culture of that society. Ethnobotany is the best possible way to study people's awareness of the numerous uses of plants. This study examined the traditional ecological knowledge of local people on herbaceous and shrub plants that took place in forest villages of Arasbaran area, northwestern Iran. The human population studied in this research were villagers of Mishepareh, rural district located in Kaleybar County and west Manjovan, rural district located in Khodaafrin County of eastern Azarbayjan. In this study, we used qualitative data collection techniques such as unstructured interviews, semi-structured interviews, and participant observation. In total, 46 herbaceous and shrub species were detected with traditional medicinal uses. Local people's knowledge about medicinal plants includes ways to use, medicinal uses, proper harvest season, local distribution, processing methods and special parts used. In general, people in the study area have a rich knowledge in this field and ethno-botanist researchers are in need to record these treasures and prevent their loss and forgetfulness.</span>دانش سنتی بخشی از فرهنگ منحصر به فرد هر سرزمین است که در جهت سازگاری با شرایط محیطی از طریق تجربه حاصل شده است و به مرور به بخشی از فرهنگ اجتماعی و تولیدی آن جامعه تبدیل شده است. گیاهشناسی قومی، نزدیکترین روش ممکن برای مطالعه دانش مردم از کاربردهای متعدد گیاهانی است که آنها را به کار میبرند. این پژوهش با هدف بررسی دانش سنتی اکولوژیکی مردم محلی روستاهای جنگلی ارسباران درباره خواص دارویی گیاهان علفی و بوتهای موجود در این منطقه صورت گرفت. جامعه انسانی مورد مطالعه در تحقیق حاضر اهالی روستاهای دهستانهای میشهپاره از شهرستان کلیبر و منجوان غربی از شهرستان خداآفرین میباشند. در این مطالعه که یک پژوهش گیاه قومشناسی میباشد از ابزارهای پژوهش کیفی مانند مصاحبههای ساختار نیافته، نیمه ساختاریافته و مشاهده مشارکتی استفاده شده است. یافتهها به شیوه مقولهبندی تحلیل شدهاند. در مجموع 46 گونه علفی و بوتهای از 20 خانواده گیاهی با استفادههای دارویی سنتی شناسایی شد. دانش مردم محلی در رابطه با این گیاهان دارویی شامل شناسایی گیاه، پراکنش محلی، فصل برداشت مناسب، کاربردهای دارویی، اندام خاص مورد استفاده، نحوه جمعآوری و نحوه استفاده میباشد. بیشتر گیاهان دارویی مورد استفاده از مراتع جمعآوری میشوند، اندام اصلی مورد استفاده آنها برگ است، به صورت جوشانده و دمکرده مورد استفاده قرار میگیرند و برای درمان بیماریهای چون سرماخوردگی، سرفه و عفونتها مورد استفاده قرار میگیرند.