Document Type : Research Paper

Authors

1 Lecturer, Faculty of Art Architecture, Sistan and Baluchestan University

2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Tabriz University

Abstract

the paper deals with studying production process of “Kalpouregan” pottery as an art through anthropological approach to answer the following questions: 1) What is production method of these types of earthenware?2) What are prevalent information and terminologies used in their production? “Kalpouregan” is the villages in Sistan and Baluchestan Province that is well-known for its earthenware and their traditional production method being continuously maintained.
Pottery performed by hand and local tools is performed just by women . it is based on their mental pattern making. Women have learned the pottery as a profession from their ancestors and this local knowledge of pottery has been maintained and transferred from one generation to the next, as a local culture. Local names selected for patterns used are considered as a part of Baluchi cultural identity and occupational dignity created by the art. through a completely local method. This field study has been performed through an approach towards anthropology; and, data have been collected through interviewing key informed persons as well as those women making pottery; photography and film taking. The outcome presents an appropriate image of Kalpouregan Pottery as a tradition; processing method of raw material; and, stages of construction and production.

Keywords

 
-  ابراهیم‌زاده، عیسی. (1388)، جغرافیای ناحیه‌ای جنوب شرق ایران با تأکید بر سیستان و بلوچستان، تهران: نشر سمت.
-  ارفعی، معصومه و زند، آناهیتا. (1390)، «بررسی عوامل مؤثر در دانش بومی در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی»، نشریه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 4، شماره 3.
-  آشتیانی، جلال‌الدین. (1367)، زرتشت، مزدیسنا و حکومت، ترجمۀ: مامک نوربخش، تهران: نشر انتشار.
-  برقعی، محمد. (1352)، نظری به بلوچستان، تهران: نشر سپیده.
-  بوزرجمهری، خدیجه و رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا. (1384)، «تحلیل جایگاه دانش بومی در توسعه پایدار روستایی»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 1.
-  شیرانی، مینا. (1391)، بررسی انسان‌شناختی نقوش سفال کلپورگان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته هنر اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان.
-  فرهادی، مرتضی. (1393)، «مردم‌نگاری دانش‌ها و فن‌آوری‌های سنتی: نان شب مردم‌نگاران ایران»، دو فصلنامه دانش‌های بومی ایران، شماره 2.
-   کامبخش فرد، سیف‌الله.(1379)، سفال و سفالگری در ایران از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر، تهران: نشر ققنوس.
-  گلاک، جی. (1355)، سیری در صنایع‌دستی ایران، ترجمۀ: حمید عنایت، تهران: نشر بانک ملی ایران
-  حاجی علی محمدی، هما. (1385)، «فناوری تهیه زغال در ایران، پژوهشی در حوزه دانش بومی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 34.
-  مهرین، مهرداد. (1364)، دین مزدایی، تهران: نشر فروهر.
-  نظری، امیر. (1391)، نشانه‌شناسی سفال معاصر کلپورگان و ساخت سرامیک‌های کاربردی به روش خاتم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
-  نظری، امیر؛ زکریایی کرمانی، ایمان و شفیعی، مهرنوش. (1393)، سفالگری در بلوچستان ایران، تهران: نشر سیمای دانش.
-  نظری، امیر؛ زکریایی کرمانی، ایمان و شفیعی، مهرنوش. (1394)، «مطالعه نقوش سفالینه‌های معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسان‌شناسی هنر»، فصلنامه علمی پژوهشی نگره، شماره 36.
-  نظری، امیر؛ زکریایی کرمانی، ایمان و شفیعی، مهرنوش. (1393)، «مطالعه تطبیقی نقوش سفالینه‌های کلپورگان با نقوش سوزن‌دوزی بلوچ»، نشریه مطالعات تطبیقی هنر، دوره 4، شماره 8.
-  وزیری، علینقی. (1369)، تاریخ عمومی هنرهای مصور، تهران: دانشگاه تهران.
 
-   Flavier, J.M. (1995).The regional program for the promotion of indigenous knowledge in Asia In. D.M. Warren, L.J. Slikkerveer and D. Brokensha (Eds.) The Cultural Dimension of development: Indigenous Knowledge Systems. London, Intermediate Technology Publications. Pp 479-487.
-   Gorjestani, N. (2000). Indigenous knowledge for development: opportunities and challenges. A presentation at the UNCTAD Conference on Traditional Knowledge, Geneva, November 1. Retrieved, April 14, 2014 from
-   Kalland, A. (1994). Indigenous knowledge- local knowledge: prospects and limitation. In Arctic Environment: A report on the seminar on integration of indigenous peoples' knowledge. Copenhagen: Ministry of the Environment, the Home Rule of Greenland, pp: 67-50.
-   Okereke, E. (2012). “Indigenous knowledge system, The need for reform and the way forward global advanced reaserch”, journal of Agricultural science. 1(8): 201-09.
-   Sorainen,Elina.2006.A Wave, a Chain, and a Dategrove."Living Museum" as a Protector of the Women Potters' Tradition in an Iranian Village.phd diss. Universty of Art and Design, Helsinki, Finland.
-   Tosi, M. (1970). A Tomb from Damin and the Problem of the Bampur Sequence in the ThirdMillenniumB.C. New Series,Vol.20. Nos. 1-2.
 
مطلعین کلیدی:
-  عبدالسلام بزرگ‌زاده مدیرکل سابق صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان، میزان تحصیلات: کارشناسی صنایع‌دستی.
-  محمد صدیق دهواری، سمت: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سراوان. میزان تحصیلات: کارشناسی.
-  دلمراد دهواری، سمت: مسئول کارگاه سفالگری روستای کلپورگان. میزان تحصیلات: دیپلم.
-  آسیه دهواری،سمت: سفالگر، تحصیلات: کارشناسی.
-  پریناز آزاد،سمت: سفالگر، تحصیلات: ابتدایی.
-  ماه بی‌بی دهواری، سفالگر، تحصیلات: بی‌سواد.
مراد بی‌بی دهواری، سفالگر، تحصیلات: ابتدایی