Document Type : Research Paper

Authors

1 Esfahan- university art esfan

2 Knowledge-based science research-education secretary. Visiting Professor at Jiroft University

Abstract

Votive rugs are in fact a kind of small pictorial rugs with an approximate size of 25 x 20 cm that are placed in various designs and colors in the middle of the platform or sometimes hung on the wall of Ghadamgah (Foothold of saints and holy people in past). These rugs are as a decorative and religious element in most of the south Qadamgah of Kerman, especially in Jiroft that share similarities from the point of view of the texture, pattern, and symbolic signs.s, and geometric symbols in the visual structure of the Votive rugs, and main question in this research is, how is the visual structure and composition of the painting of the Votive rugs and what is symbolic meanings based on popular culture? The visual structure and composition of the rug consists of two parts, the margin and the text. The textures of the rugs are wiew in structure, form, image, text or composition. The method of collecting information in this field research is using archaeological resources, historical documents, collecting visual samples and oral interviews with villagers and tribesmen in Jiroft region and the analytical comparative research method is a semantic approach. Since the issue of Votive is a personal and spiritual matter,. the goals of the weavers identified, but based on the images and the name of the prophets, it seems to be requests for prayer and happiness on the text of the weaving rugs that these works have a certain religious and ceremonial function,

Keywords

  • ادواردز، سیسیل. (1368)، قالی ایران، ترجمه: مهین دخت صبا، تهران: انجمن دوستداران کتاب.
  • افضل طوسی، عفت‌ السادات. (1391)، گلیم حافظ نگاره بز کوهی از دوران باستان، فصلنامه نگره، شماره 21: 55-67.
  • آموزگار، ژاله. (1383)، تاریخ اساطیری ایران، تهران: انتشارات سمت.
  • بلوک‌باشی، علی. (1383)، دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد 13، تهران، ناشر: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
  • بهرامی، جمالی فرد. (1395)، کتاب همراه هنرجو رشته صنایع‌دستی فرش، تهران: شرکت چاپ کتاب‌های درسی.
  • پوپ، آرتور. (1390)، سیر و صور نقاشی ایران، مترجم: یعقوب آژند، تهران: ناشر مولی، چاپ چهارم..

-  جلفایی‌ آقاداوود، سمیرا و براری، میثم. (1392)، بررسی تطبیقی نقش قاب‌های خشتی فرش‌های مناطق استان چهارمحال و بختیاری، مجله نگره، شماره 26: 35-50.

  • حسنوند، محمدکاظم و شمیم، سعیده. (1393)، بررسی نقش‌مایه گل لوتوس در هنر مصر، ایران و هند، جلوه هنر، شماره 11: 22-39.
  • دادور، ابوالقاسم و روزبهانی، رؤیا. (1395)، مطالعه تطبیقی جانوران ترکیبی در هنر هخامنشیان و آشوریان، فصلنامه نگره، دوره 11، شماره 39، 33-16.
  • دریایی، نازیلا. (1386)، اولین سمینار مرکز تحقیقات فرش دستباف تهران، تهران.
  • رضوی حشمتی، فضل‌الله. (1387)، تاریخ فرش سیر تحول و تطور فرش‌بافی ایران، تهران: انتشارات سمت.
  • زکریایی کرمانی، ایمان. (1388)، شال‌های ترمه کرمان، تهران: فرهنگستان هنر.
  • سوری، آزاده.(1397)، پژوهشی در نقش‌پردازی گلیم قشقایی فارس، نشریه هنرهای زیبا، دوره 23، شماره 2: 55-68.
  • شمیسا، سیروس. (1382)، نگاهی به سپهری، تهران: انتشارات صدای معاصر.
  • صباغ‌ پور، طیبه و شایسته فر، مهناز. (1389)، بررسی نقش‌مایه نمادین پرنده در فرش‌های صفوی و قاجار از نظر شکل و محتوا، مجله نگره، شماره 14: 39-50.
  • علی‌آبادی، منیژه. (1391)، بررسی عناصر سه‌گانه نمادین در جام شوش، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، دوره 17، شماره 3: 5-12.
  • عنبری یزدی، فائزه. (1395)، نقوش هندسی 1، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
  • فربود، فریناز و سهیلی راد، فهیمه. (1382)، بررسی تطبیقی سیمرغ در متون ادبی، حماسی و عرفانی. فصلنامه هنر، شماره 56: شماره 23-43.
  • فرهادی، مرتضی. (بی‌تا)، گیاهان و درختان مقدس در فرهنگ ایرانی، نشریه آینده، سال نوزدهم، 320-329.
  • قدمگاهی ثانی، نسرین. (1383)، عقاب در اسطوره و ادبیات، فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، شماره 1 و 2: 106 -126.
  • کشاورز افشار، مهدی. (1393)، عکسگرایی در فرش ایران، نگاهی به طرح‌های عکسی میرزا سید علی مدرسی، فصلنامه چیدمان، سال دوم، شماره 5.
  • کوپر، جی.سی. (1396)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، مترجم: ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرشاد.
  • کوثری، مسعود و عموری، عباس. (1392)، هنر مردمی دینی، شمایل‌شناسی حضرت علی، مجله جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، دوره 5، شماره 1: 51-23.
  • کیهان‌پور، محسن و نعمت شهربابکی، ابوالقاسم.(1397)، فرش جنگ فریاد بلند اعتراض، با زبان عکس، فصلنامه مطالعات شبه‌قاره هند، دانشگاه سیستان بلوچستان، سال دهم، شماره 34: 234-211.
  • مباشری، محبوبه و کریمی، طاهره. (1394)، تحلیل شناختی عکس آهو در دیوان شمس، نشریه پژوهش‌های ادب عرفانی، سال نهم، شماره دوم: 50-25.
  • مجید زاده، یوسف. (1382)، جیرفت کهن‌ترین تمدن شرق، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • مسعودی، ابوالحسن علی ابن حسین. (1370)، مروج‌الذهب، مترجم: ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  • مکی نژاد، مهدی. (1388)، گنجینه‌های ازدست‌رفته هنر ایران، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
  • ملک‌زاده بیانی. (1362)، تاریخ مهر در ایران، تهران: نشر یزدان.
  • میرزایی، عبدالله. (1396)، مفاهیم نمادین و نقش‌مایه‌های قالی پازریک، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال دوم، شماره 6: 1-12.
  • نصیری، محمدجواد. (1382)، فرش ایران، تهران: انتشارات پررنگ.
  • وکیلی، ابوالفضل. (1382)، شناخت طرح‌ها و نقش‌های فرش ایران و جهان، تهران: انتشارات نقش هستی.
  • هال، الستر و نیکلای، بارنارد. (1379)، گلیم‌های ایرانی، ترجمه: کرامت‌الله افسر، تهران: انتشارات یساولی.
  • یاحقی، محمدجعفر. (1369)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: نشر سروش.
  • یساولی، جواد. (1370)، مقدمه‌ای بر شناخت قالی ایران، تهران: انتشارات یساولی.

 

مصاحبه‌شوندگان

  • مریم آفتابی، سن 50 ساله، شغل خانه‌دار، زمان مصاحبه 1396.
  • زهرا برسم، سن 50 ساله، شغل خانه‌دار، زمان مصاحبه 1397.
  • اشرف شعبانی، سن 70 ساله، شغل خانه‌دار، زمان مصاحبه 1396.
  • مراد فاریابی، سن 75 ساله، شغل کشاورز، زمان مصاحبه 1397.
  • جلال مرتضوی، سن 45 ساله، شغل دبیر آموزش‌وپرورش، زمان مصاحبه 1396.