Document Type : Research Paper

Authors

1 Masoumeh Yousefi. Ph.D. Student Department of Archeology, Abhar branch,Islamic azad university,Abhar,Iran.

2 Ali Asghar Mirfatah. Department of Archeology, Abhar branch,Islamic azad university,Abhar,Iran.

3 Farzad Mafi. Department of Archeology, Abhar branch,Islamic azad university,Abhar,Iran

Abstract

The making of ornaments is one of the industries that has always been considered in ancient Iran. Among the outstanding works in this field are the golden collars belonging to the Sassanid and Parthian periods of the Reza Abbasi Museum. These golden collars have special structural features and decorative methods that by studying them, in addition to showing the historical course of making the collar, their special decorations will also be introduced.
The main focus of this research is the structural form of the two samples studied and the decorations of each work. Accordingly, first the structural and decorative features of each work have been studied separately, then the collars have been studied comparatively.
The results of this study introduce the techniques used in these works and also show the commonalities and differences in the collar making of these two periods, so that it can be said that these two collars have many similarities in terms of structure and decoration method. It shows the continued use of popular artistic traditions for several centuries.

Keywords

  • آژند، یعقوب .(1393)، تاریخ هنر باستان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  • اربابی، سمیه. (1393)، واژگان تخصصی هنر فلزکاری، تهران: نشر جمال هنر.
  • اکبر زاده، داریوش. (1391)، آثار زرین و سیمین ایران، تهران: نشرپازینه.
  • امینی، امین. (1385)، سکه‌های ساسانی، تهران: ققنوس
  • احسانی، محمدتقی. (1382)، هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • پرادا، ادیت .(1391)، هنر ایران باستان (تمدن‌های پیش از اسلام)، ترجمه: یوسف مجید زاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • پوپ، آرتور .(1387)، معماری ایران. ترجمه: غلامحسین صدری افشار. تهران: انتشارات فرهنگان.
  • توحیدی، فائق .(1394)، فن و هنر فلزکاری در ایران، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  • خالدیان، ستار. (1387)، تأثیر هنر ساسانی بر سفال دوره اسلامی، باستان پژوهی (16): 30-19
  • سید سجادی، سید منصور. (1384)، جواهرات شهر سوخته، انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی.
  • شوالیه، ژان وگربران، آلن. (1385)، فرهنگ نمادها. جلد چهارم، ترجمه: سودابه فضایلی، تهران: انتشارات جیحون.
  • شیخی، مهتا .(1393)، آثار گنجینه زیویه، تهران: نشر پازینه.
  • طاهری، صدرالدین .(1394)، هنر و باستان‌شناسی عصر آهن، تهران: نشر سمیرا.
  • غیبی، مهر آسا .(1391)، 35000 سال تاریخ زیورآلات اقوام ایرانی. تهران: نشر هیرمند.
  • کوپر، جی. سی. (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنّتی. ترجمه: ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرشاد.
  • گیرشمن، رمان .(1370)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمه: بهرام فره‌وشی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • گیرشمن، رمان .(1371)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه: عیسی بهنام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • محمد پناه، بهنام .(1386)، کهن دیار، تهران: نشر سبزان.
  • مصطفوی رجالی، محمدحسن. (1385)، علم و مهندسی مواد، تهران: انجمن مهندسان مکانیک ایران.
  • مصلحی، آناهیتا. (1396)، نگاهی به هنر دورۀ ساسانی. تهران: نخبه‌سازان.
  • موسوی حاجی، رسول و سرفراز، علی‌اکبر .(1396)، نقش برجسته‌های ساسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  • وندن برگ، لویی .(1387)، باستان‌شناسی ایران باستان، ترجمه: عیسی بهنام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • یار شاطر، احسان. (1389)، تاریخ ایران، (ج دوم و سوم)، ترجمه: حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.