Document Type : Research Paper

Author

allameh

Abstract

Experiences have manifested that local techniques and indigenous knowledge are the best way for achievement of sustainable livelihood development. The indigenous knowledge is adapted to environmental, social and economic local conditions. It is a part of social and cultural capital of local communities and can be able to empower these communities. The systems of indigenous knowledge should be seen as a part of national resources. Indigenous knowledge is a key element of essential capital of local people who try to control their own lives.
 
Traditional knowledge is more than a simple compilation of facts drawn from local and often remote environments. It is a complex and sophisticated system of knowledge drawing on centuries of wisdom and experience. It also constantly grows and changes with new information. For using this complicated system, one must include the indigenous peoples themselves as practitioners.
 
Although traditional knowledge systems of indigenous peoples, are highly variable in their content and style, nonetheless all have a great deal to offer in sustaining life on the planet. Most of traditional knowledge systems assume that people are part of the land, rather than they own the land, so they consider themselves as true guardians. The wisdom derived from this philosophy can be used to take advantage when planning for sustainable development. Thus, there is a great benefit to use the two knowledge systems together.
This paper debates the importance and role of indigenous knowledge in sustainable development, especially in remote region and rural community in Iran. It introduces some of traditional ways that local people used for irrigation and agriculture in the arid and semi arid zones so qanat or kariz. This ways is smart adaptation to hard environmental conditions and can be applied in development process.
 

Keywords

- امیری، اردکانی؛ منصور شاه ولی. (1382)، مبانی، مفاهیم و مطالعات دانش بومی کشاورزی، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی، وزارت جهاد کشاورزی، چاپ دوم.
- پاپلی یزدی، محمدحسین؛ لباف خانیکی، مجید. (1379)، نقش قنات در شکل‌گیری تمدن‌ها، نظریه پایداری فرهنگ و تمدن کاریزی، مجموعه مقالات همایش بین المللی قنات، یزد.
- تودارو، مایکل. (1368)، توسعه اقتصادی در جهان سوم، تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
- هنریوت، پیتر. جی. (1370)، گزینه‌های توسعه: مسائل، استراتژی‌ها و ارزش‌ها، ترجمه: حمید فراهانی‌راد، تهران: انتشارات سازمان برنامه و بودجه.
- جمعه‌پور، محمود. (1384)، مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی روستایی، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
- جمعه‌پور، محمود. (1386)، کاریز دستاورد دانش و فرهنگ بومی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 33، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
- چمبرز، رابرت. (1376)، توسعه روستایی، اولویت بخشی به فقرا (حمایت از اقشار آسیب پذیر)، مترجم: مصطفی ازکیا، انتشارات دانشگاه تهران.
- زاهدی مازندرانی، محمد جواد. (1382)، توسعه و نابرابری، تهران: انتشارات مازیار.
- سیلتو، پل. (1381)، توسعه دانش بومی مردم شناسی کاربردی نوین، ترجمه: محمد فاضلی، نمایه پژوهش، شماره 13و 14.
- شهشهانی، سهیلا. (1998)، کاشان شهری بین بیابان و کوهستان، ترجمه: پروین مومنی، مجله شهرداری‌ها، سال اول، شماره 7.
- صفی نژاد، جواد. (1381)، دانش‌ها و فن آوری‌های سنتی در آینه علم و تجربه صاحب نظران، نمایه پژوهش، شماره 13و 14.
- عمادی، محمدحسین؛ عباسی، اسفندیار. (1378)، حکمت دیرین در عصر نوین: کاربرد دانش بومی در توسعه پایدار، جلد اول، وزارت جهاد سازندگی، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی، تهران.
- عمادی، محمدحسین؛ عباسی، اسفندیار. (1377)، دانش بومی و توسعه پایدار روستاها: دیدگاهی دیرین در پهنه‌ای نوین. فصلنامه روستا و توسعه، شماره1، سال 2.
- فرهادی، مرتضی. (1381)، دانش‌ها و فن آوری‌های سنتی در آینه علم و تجربه صاحب نظران، نمایه پژوهش، شماره 13و 14.
- فرور، محمدتقی. (1377)، مجموعه مقالات و سخنرانی‌های سمینار ملی بررسی سیاست‌ها و روش‌های بهره‌برداری بهینه از اراضی، معاونت آبخیزداری، وزارت جهاد سازندگی.
- گریفتن، کیث؛ تری، مک کنلی. (1375)، تحقق استراتژی توسعه انسانی، ترجمه: غلامرضا خواجه پور، تهران: مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی.
- ولش، ولفگانگ. (1373)، مناسبت پست مدرن با مدرنیته، ترجمه: محمود عبادیان، روزنامه همشهری، دوم مهر.

- Emery, Alan. R. (2000). Integrating Indigenous Knowledge in Project Planning and Implementation, Partenership publication of the ILO, World Bank, Canadian International Development Agency and KIVU Nature Inc, Washington D.C, USA.
- Feldman, S. and Welsh, R. (1995). Feminist knowledge claims, local knowledge and gender division of agricultural labor: construction of a successor science. Rural sociology.60 (1)
- Gladwin, C. (1989). Indigenous systems, the cognitive revolution, and agriculture decision-making. Agriculture and human value, 3.
- Gorjestani Nicolas. (2000). Indigenous knowledge for development, opportunities and challenges, published by: Indigenous Knowledge for development program, World Bank.
- Johanston, B.f. & John Cowin. (1996). The seed-fertilizer revolution and labor force absorption, American economic review, 59. 
- Thomas E. Weisskopf. (1975). “China and India: Contrasting in Economic Development", The American economic Review. LXV, p.361.
- Parrott, N. and Terry Marsden. (2002). The real green revolution, Published Green peace Environment Trust, Department city and regional planning, Cardiff University.
- Paul T.k. Lin. (1990). “Development Guided by values: Comments on China’s Road and its Implications,” New York: The Free Press, p.272.
- Rosset, et al. (2000). Lessons from The green revolution, Tikkum Magazine,
- Schafer, J. (1989). Utilizing indigenous agricultural knowledge in the planning of agricultural projects designed to aid small farmer. In indigenous knowledge systems: implication for agriculture and international development. Edited by Warren, L. J. Iowa state university.
- Thrupp, L.A. (1989). “Legitimizing local knowledge: Sciencetized packages or empowerment for third world people.” In D.Micheal Warren et al, Iowa state university research foundation.
- United nation. (1992). Report of the United Nations conference on environment and development. (Rio de Janeiro, 3-14 June 1992)