Document Type : Research Paper

Authors

Isfahan

Abstract

 
Pângan or cup is made of copper or brass, and has a small hole at its bottom. It could be placed in a large container filled with water, and water from the cup hole to it in order to finally dip the cup. When the Pâng filled, it called one “Pâng”. This is the most traditional timeline for the Iranians, which undoubtedly has a lifetime of Qanat. The person who does this is called “Pângir” or “Pângu”, and the place is called the Pângkhaneh. Though Pângan and its terms have been important effect on the local cultures, but in the rural documents have been less paid. Indeed, how was the Pângu selected? How did the farmers know about their quota? When could they leave Pângkhaneh at some point? Where were the locations of them? And what were their uses? And how many Pângkhaneh are in the country now? What is the difference between a place to another place in their Pâng? How did Pâng and its number mention in the marriage certificate (focus on Borkhar area)? And can local and rural documents _marriage certificate, etc._ be a path for better understand the issues ahead? This research is based on references to library resources and authentic local and field documents, and oral interviews with local farmers and the latest Pângu, who once reminded the Pângir and remember something about it, and discover and observe the latest available Pângkhaneh.

Keywords

 
 
-  ابن رسته، احمد بن عمر. (1365)، الاعلاق النفیسه، ترجمه و تعلیق حسین قره چانلو، تهران: انتشارات امیرکبیر.
-   ابونعیم اصفهانی، حافظ. (1377)، ذکر اخبار اصفهان، ترجمه: نورالله کسایی، تهران: انتشارات سروش.
-  اسناد روستایی و خانوادگی خاندان معینی کربکندی (نزد آقای علی معینی کربکندی) شهرستان برخوار. شهر کربکند
-   اصفهانی، حمزه. (1367)، تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیاء، ترجمه جعفر شعار، تهران: انتشارات امیرکبیر
-   انصاف پور، غلامرضا. (1352)، تاریخ زندگی اقتصادی روستاییان و طبقات اجتماعی ایران از دوران ماقبل تاریخی تا پایان ساسانیان، نشر انتشار.
-پاپلی یزدی، محمدحسین و لباف خانیکی، مجید. (1377)، واحد تقسیم آب در نظام‌های آبیاری سنتی (فنجان)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 49 و 50.
-   حضرتی آشتیانی، صادق. (1385)، اسناد آشتیان، قم: نشر مجمع ذخایر اسلامی
-   شاردن، ژان. (1335)، سیاحت‌نامه شاردن، ترجمه: محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
-   صفی نژاد، جواد. (1355)، طالب‌آباد، انـتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.
-  صفی نژاد، جواد. (1359)، نظام‌های آبیاری سنتی در ایران، انـتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.
- صفی نژاد، جواد. (1365)، مطالعه‌ای پیرامون تغییر مدار گردش آب و اثرات اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن، مجموعه مقالات سمینار جغرافی، شماره ‌1، چاپ محمدحسین پاپلی یزدی
-  صفی نژاد، جواد. (1368)، بنه (نظام‌های زراعتی سنتی در ایران)، تهران: امیرکبیر.
-   فرهادی، مرتضی. (1373)، فرهنگ یاریگری در ایران، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-   لمبتون، آن کاترین و سواین، فورد. (1362)، مالک و زارع در ایران، مترجم: منوچهر امیری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- محقق، مهدی. (1375)، پنگان- فنجان- بنکام- فنجام یا یکی از انواع ساعت‌های زمانی در تمدن اسلامی، فصلنامه دانشکدهادبیاتوعلومانسانیدانشگاهاصفهان، شماره 7.
 
مصاحبه‌ها:
-   اورنگی خورزوقی، محمد (20/04/1394) محقق محلی، شهرستان برخوار.
-   حق‌شناس، اکبر (15/07/1394) کشاورز، شهرستان برخوار.
-   زارعان، امیر (15/07/1394) کشاورز، شهرستان برخوار.
-   زمان پور، عباس و زمان پور، قدرت الله (12/07/1394) آخرین پدر و پسر پنگ‌گو در شهرستان برخوار.
-   صفی نژاد، جواد (26/05/1394) پدر علم قنات شناسی ایران، تهران.
-   معتمدی، رمضان (17/07/1394) کشاورز، شهرستان برخوار.
-   معتمدی، محمد (17/07/1394) کشاورز، شهرستان برخوار.
-   معینی کربکندی، علی (22/07/1394) کشاورز، شهرستان برخوار.
-   نوریان، سید جعفر (07/07/1394) کشاورز، شهرستان نجف‌آباد.
-   یزدانی، محمدعلی (26/05/1394) محقق محلی، شهرستان برخوار.
 
تارنما:
-  دانشنامه جهان اسلام (ذیل واژه پنگان)