Document Type : Research Paper

Authors

1 Masters of Islamic Art; Field of study: Calligraphy and Paintings, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran.

Abstract

Making of traditional pencil case by papier-mâché is one of the traditional arts in the Safavid and Qajar periods and today it is forgotten. Due to the preservation of Persian cultural heritage and traditional arts, it becomes necessary that be done the analytical study of making of traditional sliding pencil case by papier-mâché (paper adhesive layer) with emphasis on wood formwork method and replace another method from its scientific and technical aspect. Purpose is to know the methods of making traditional sliding pencil case by papier-mâché (paper adhesive layer). Question include: - How did the ancients done in the molding stage of making traditional sliding pencil case and what other method can be offered for this stage today? In research, library, documentary and experimental information have been studied with descriptive-analytical approach. Results show that by replacing the molding with Styrofoam instead of wooden molds, it is easy to design and make traditional pencil case by papier-mâché. The papier-mâché is a method of recycling waste paper that plays an important role in preservation of environment healthy and the craftsmen consciously used every opportunity to create artworks.

Keywords

  • ابوزید، رضا. (1392)، بررسی هنر پاپیه ماشه سازی و تعریف کارکردهای جدید در عصر حاضر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته هنر اسلامی، دانشکده هنر، ادیان و تمدن‌ها، دانشگاه هنر اصفهان.
  • احسانی، محمدتقی. (1368)، جلدها و قلمدان‌های ایرانی، تهران: امیرکبیر.
  • برومند، ادیب .(عبدالعی)، (1366)، هنر قلمدان، تهران: وحید.
  • بهرامی قفس آبادی، محرم علی. (1394)، مطالعه نحوه ساخت و تزئینات قلمدان‌های دوره صفویه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته پژوهش هنر، دانشکده هنر و رسانه، دانشگاه پیام نور، 1394.
  • پاکباز، روئین. (1378)، دائره‌المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
  • حسینی،حبیب؛ بهنود، هادی و براتعلی،غلام‌حسین. (1387)،دائره‌المعارف عمومی رشته‌های صنایع‌دستی ایران (1)،تهران،سازمان چاپ و انتشارات.
  • داروئی،پریسا و مراثی، محسن.(1390)، بررسی تصویرسازی به شیوه لاکی در اصفهان عصر قاجار، نگره، شماره 20، 43- 33.
  • ذکاء،یحیی.(1349)، نگاهی به نگارگری در ایران در سده‌های 12 و 13 ه. ق، تهران: انتشارات دفتر مخصوص فرح پهلوی.
  • رستمی،مصطفی.(1381)، روش‌های ساخت و کاربرد مقوا در هنرهای اسلامی، گنجینه اسناد، شماره 45: 124- 153.
  • زاهدی شرست، هانیه.(1391)، بررسی تأثیرات فرهنگی و هنری دوره قاجار در ساخت قلمدان‌های موجود در موزه ملی ملک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته صنایع‌دستی، دانشکده پردیس باغ ملی، دانشگاه هنر.
  • شاردن، ژان. (1345)، سیاحت‌نامه شاردن، ترجمه: محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
  • کتیرایی، محمود. (1384)، از خشت تا خشت، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
  • محمودی، فتانه.(1398)، تصویرگری آثار نقاشی زیر لاکی (پاپیه ماشه) در دوره قاجار با رویکرد آیکونوگرافی، مطالعات باستان‌شناسی پارسه، سال 3، شماره 8، 177- 159.
  • مرزبان، پرویز. (1376)، فرهنگ مصور هنرهای تجسمی، تهران، سروش.
  • http://malekmuseum.org/artifact/1393.05.00055/ (access date: 2020/09/22).
  • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTH8R_VCbCSf_zogiTBRK538LhJM1gup6mlVw&usqp=CAU (access date: 2020/12/21).