Document Type : Research Paper
Author
Arak university- carpet facullty
Abstract
In the nomadic weaves, although the functional aspect was intended, its aesthetic aspect with a variety of native motifs, resulting from the birth of personal and collective beliefs, it is more prominent and as if the woven were a space for arousal, representation of imagination and emotion. the horse's face is a representation of the nomadic weaving, and in particular the Qashqai, which provides a space for design and motif creation and companion native and natural colors are provided by the weaver. in this article, while briefly describing and introducing Qashqai woven fabrics, various types of horse coverings and ornaments, nomadic gullies, and in particular gashqai gullies in terms of weaving technique, structure and aesthetic dimensions, introducing, describing, and analyzing, 24 cover of horse were selected as the sample for this process. the results of the present study indicate that the cover of horse structure of all regions of Iran, regardless of some exceptions, follows a general form. while most of them are related to carpet weaving techniques woven has been with the carpet weaving technique ghalibori (Turkmennaghsh) or Gol Barjaste this
Keywords
- افروغ، محمد؛ جوانی، اصغر؛ چیتسازیان؛ امیرحسین و قشقاییفر، فتحعلی. (1395)، عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دست بافتههای قشقایی، ماهنامه علمی پژوهشی باغ نظر، شماره 45: 77-90.
- پرهام، سیروس. (1371)، دستبافتههای عشایری و روستایی فارس، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- تناولی، پرویز. (1377)، جلهای عشایری و روستایی ایران - آرایش اسب، تهران: انتشارات یساولی.
- دهخدا، علیاکبر. (1377)، فرهنگ لغت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- کیانی هفت لنگ، کیانوش. (1389)، بازتاب هنر در زندگی عشایر با تأکید بر ایل بختیاری، مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران (بختیاریولرستان)، به کوشش دکتر کیانوش کیانی هفت لنگ، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.