Document Type : Research Paper

Authors

art

Abstract

This paper aims to identify, describe and analyze the effective factors in creating visual order in Jiroft soapstone works based on documentary studies and with the aim of identifying different types of painted works. Accordingly, the authors try to answer the question with documentary studies and descriptive-analytical method in order to answer the question: Artist or craftsman of Halilrood archaeological site, heir or founder of which artistic experience? Since the designs performed on these works are ultimately designed and executed in beauty, balance, fit and balance, it can be assumed that their creators, in addition to being aware of the artistic application of lines and designs, also have little knowledge of visual knowledge and basics in the field. Findings show that engineering and visual understanding of elements at the level of objects, in the direction of structural interaction of their line and role, and achieving unity in works of art has been one of the most important goals of their construction. The artist / craftsman of Halilrood has a relatively clear knowledge of his work as a work of art and has tried to create a relationship between design and background, perspective, diversity and statism by repeating figures and elements.

Keywords

  • وکویرک، استینسون و همکاران.(1390)، مبانی هنر نظریه و عمل، ترجمه: محمدرضا یگانه دوست، تهران: سمت.
  • بنی‌اسدی، علیرضا.(1390)، ویژگی‌های استان کرمان از دیدگاه تقسیمات کشوری و جمعیتی، دفتر آمار و اطلاعات استانداری کرمان.
  • پرو، ژان. (1387)، مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی تمدن حوزة هلیل‌رود - جیرفت،کرمان: میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان.
  • جانبازی، فاطمه. (1394)، «بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت»، جلوه هنر، شماره 1: 49-62.
  • جعفری دهکردی، ناهید و جعفری دهکردی، نرگس. (1398)، «پیشینه نشانه سازمان بهداشت جهانی و سلامت در اساطیر با تأکید بر آثار تمدن جیرفت»، مجله تاریخ پزشکی، شماره 40، دوره 11: 33-49.
  • جنسن، چارلز. (1395)، تجزیه‌وتحلیل آثار هنرهای تجسمی، ترجمه: بتی آواکیان، تهران: سمت.
  • حلیمی، محمدحسین. (1381)، اصول مبانی هنرهای تجسمی، ج ۳، تهران: احیا.
  • داندیس، دنیس. ای.(1394)، مبادی سواد بصری، گروه مترجمان، تهران: سروش دانش.
  • درخشانی، حبیب. (1386)، «فرادهش های جیرفتی، پرسش از نویافته‌های حاشیه هلیل‌رود»، آیینه خیال، شماره 2: 52–
  • رازانی. مهدی؛ امامی، سید محمدامین؛ عابد اصفهانی، عباس؛ مجیدزاده، یوسف. (1388)، «نگاهی به نویافته‌های باستان‌شناختی جیرفت»، دانش مرمت و میراث فرهنگی، سال پنجم، شماره 3- شماره پیاپی 4: 29-40.
  • رزم‌آرا، حسینعلی. (1333)، فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های استان کرمان، شهرستان جیرفت، ج. 8، تهران: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
  • شادجو. سمیه. (1386)، «تمدن آرتا»، فصلنامه هنر، شماره 172: 171 - 190.
  • صحت‌منش، رضا؛ فاریابی، یوسف؛ برسم، معصومه. (1397)، «بررسی کهن‌الگوها در حوزه تمدنی هلیل‌رود بر پایه نظریه یونگ»، فصلنامه تاریخ اسلام و ایران، دانشگاه الزهرا، شماره 37: 83-104.
  • عباسی، علی.(1392)،نشانه‌شناسی تصاویر ظروف هنری جیرفت و طبقه‌بندی،مجموعه مقالات دومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسی حوزه هلیل‌رود:جنوب شرق ایران:جیرفت، به کوشش یوسف مجیدزاده و محمدرضا میری، تهران: متن.
  • علیداد سلیمانی، نادر.(1387)،مقدمه‌ای بر جغرافیای طبیعی و محیط‌زیست حوزه هلیل‌رود، مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی تمدن حوزه هلیل‌رود-جیرفت،کرمان:سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان.
  • کلانتری خاندانی، حسن. (1387)، سیری در جغرافیای استان کرمان، کرمان: مرکز کرمان شناسی.
  • ماتیوز، راجرز. (1392)، باستان‌شناسی حوزه هلیل‌رود جنوب شرق ایران: جیرفت، مجموعه مقاله‌های دومین همایش بین‌المللی تمدن حوزه هلیل‌رود: جیرفت، 1387، به کوشش یوسف مجیدزاده و محمدرضا میری، تهران: فرهنگستان هنر.
  • مجیدزاده، یوسف و سرلک، سیامک. (1381)، حفری‌ات باستان‌شناسی فراگیر در کنار هلیل‌رود جیرفت-کرمان، کرمان: سازمان میراث فرهنگی استان کرمان.
  • مجیدزاده، یوسف الف. (1382)، جیرفت کهن‌ترین تمدن شرق، تهران: میراث فرهنگی.
  • مجیدزاده، یوسف ب.(1382)، حفریات باستان‌شناختی در تپه‌های کنار صندل جیرفت - طرح مطالعاتی حوزه هلیل‌رود، کرمان: اداره میراث فرهنگی کرمان.
  • مجیدزاده، یوسف. (1383)، جیرفت کهن‌ترین تمدن شرق، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • مجیدزاده، یوسف. (1392)، باستان‌شناسی حوزه هلیل‌رود جنوب شرق ایران: جیرفت، مجموعه مقاله‌های دومین همایش بین‌المللی تمدن حوزه هلیل‌رود: جیرفت 1387، به کوشش مجیدزاده، یوسف و محمدرضا میری، تهران: فرهنگستان هنر.
  • مقبلی، آناهیتا. (1397)، تجزیه‌وتحلیل و نقد آثار نقاشی، تهران: دانشگاه پیام‌نور.
  • ملک، مهران و مختاریان، بهاره. (1392)، «آیکونوگرافی نماد عقرب و مار در آثار جیرفت(هزاره سوم قبل از میلاد)»، انسان‌شناسی، شماره 17: 163-195.