جستاری معناکاوانه در نقوش گیاهی تمدن حوزه هلیل‌رود جیرفت (هزاره سوم ق.م)

رضا صحت منش؛ زهرا اسفندیاری مهنی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، ، صفحه 153-188

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.59214.1254

چکیده
  ظروف کلوریتی و نقش‌مایه‌های آن‌ها مهمترین عنصر نانوشتاری تمدن حوزه فرهنگی هلیل‌رود هستند. خوانش نقوشِ ظروف راه ورود به دنیای اندیشه و باورهای مردم ساکن این حوزه فرهنگی است. بیشترین پژوهش‌های حوزه ظروف و نقوش تمدن جیرفت در زمینه نقوش جانوری است و در این میان سایر نقوش چندان توجه جامعه علمی را برنیانگیخته است. بنابراین مسئله اصلی، ...  بیشتر

دانش تولید سرمایش در حوزه فرهنگی هلیل‌رود؛مطالعه موردی:آدربند و یختکن

رضا صحت منش؛ رقیه جوادی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، ، صفحه 97-136

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.41158.1150

چکیده
  ارتباط دوسویه انسان و محیط طبیعی و بهره‌برداری از آن، دانش‌های شگرفی از جمله دانش گیاه مردم‌شناسی را در سرزمین ایران پدید آورد که نیازهای انسانی را برآورده ساخته و تکنولوژی جدید را نیز به چالش کشیده است. یکی از این دانش‌های منحصر به فرد دانش تولید سرمایش و سازه‌های بومی در حوزه فرهنگی هلیل رود است که با بعضی مناطق همجوار به خصوص ...  بیشتر

فن‌آوری و هنر ساخت «ظروف سریشی» در جوامع کوچ‌رو معاصر خراسان مطالعه موردی: «ظروف سریشی» کوچ‌نشینان منطقه بار (شهرستان نیشابور)

نگار شیرازی؛ رضا صحت منش

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 107-135

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.30427.1098

چکیده
  ظروف گیاهی به‌عنوان ابزار تولیدی، هنری دستی و کمتر تزئینی بر اساس نیاز جوامع بشری تولید شدند. در دوران معاصر تحت تأثیر زندگی صنعتی و گذار از جامعه کوچ‌رو و کشاورزی به جامعه صنعتی، ظروف صنعتی جای ظروف هنری و کاربردی را گرفت. در مناطقی از جمله در جوامع کوچ‌رو خراسان و به‌گونه‌ای مشخص در منطقه بار، تولید ظروف با شیوه سنتی و با استفاده ...  بیشتر