دانش بومی
دانش بومی شترداری در قلمرو عشایر ایل کلکویی

علی نقی گویا؛ حسین بارانی؛ احمد عابدی سروستانی

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 1-47

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.73363.1368

چکیده
  دانش بومی ﺷﺘﺮداری در مناطق بیابانی ﯾﮑﯽ از آن ﻣﻘﻮله هایی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎوﺟﻮد ﻗﺪﻣﺖ و اﻧﺤﺼﺎرﺗﻘﺮﯾﺒﯽ آن در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﭼﻮن اﯾﺮان ﭼﻨﺪان ﮐﻪ باید ﺷﺎﯾـﺴﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻮردبررسی قرارنگرفته است. هدف این تحقیق شناسایی دانش بومی شترداری در قلمرو عشایر ایل کلکویی در دشت مسیله استان قم بوده که دارای سابقه دیرینه شترداری در این ...  بیشتر

دانش بومی
تحلیل و طبقه بندی موضوعی انواع نقش در سوزن دوزی بلوچ براساس اسلوب هنرهای سنتی

فاطمه میرزایی؛ آمنه مافی تبار

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 49-86

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.73115.1364

چکیده
  سوزن‌دوزی بلوچ، صورت برجسته‌ای از هنرهای سنتی است که با استان سیستان و بلوچستان، به‌ویژه نواحی سرحد و مکران تناسب پیدا می‌کند. هدف این مقاله، طبقه‌بندی نقوش اصیل و پرکاربرد در بلوچی‌دوزی جهت دستیافتن به معانی نمادین آنهاست. بدین قیاس پرسش آن است: چگونه می‌توان با نظر به اسلوب هنرهای سنتی، نسبت به تحلیل و طبقه‌بندی موضوعی نقش ...  بیشتر

دانش بومی
دانش‌های بومی در ساخت و بهره مندی از زاغه‌های دشت بیستون

مژگان خانمرادی؛ ناهید عزیزی

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 87-118

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.74545.1381

چکیده
  دشت بیستون در غرب ایران قرار دارد. انسان از دیرباز با شناخت محیط پیرامون و بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در فراهم ساختن بستر مناسبی برای استقرار و معیشت در این منطقه کوشیده است که نمونه بارز آن زاغه‌های دستکند است. این آثار در روستاهای زیادی همانند ظلم آباد سفلی، باقرآباد، چشمه کبود، کوری زاغه، زالوآو و محوطه تاریخی بیستون شناسایی ...  بیشتر

دانش بومی
جایگاه تاریخی کاریز در خراسان و نقش آن در تولیدات فرهنگی-اجتماعی

میلاد پرنیانی؛ جمشید قشنگ

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 119-173

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.74074.1372

چکیده
  کاریزهای خراسان محرک دو شاخصه مهم فرهنگی-اجتماعی بودند: دانش و سبک زندگی. دانش کاریز شامل علومی می‌شد که مبتنی بر مهندسی و زمین‏شناسی بود و به طور موروثی از نسلی به نسل بعد انتقال می‌یافت. از طرفی پیرامون کاریز، فرهنگی نیز نشو و نما یافت که سازگاری با خشکسالی، قناعت در مصرف آب و بهره‌مندی از کار جمعی را ترویج می‌کرد و تبدیل به سبک ...  بیشتر

دانش بومی
تحلیل شاخصه‌های هویتی قالی اعتماد متکی بر میراث منقول محفوظ در مخزن موزه شهر قزوین

سمانه کاکاوند

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 175-212

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.73878.1369

چکیده
  کارخانۀ قالی اعتماد، موجب تغییرات شگرفی در تاریخ فرش قزوین شد. تولیداتی که در دو دهه نخست قرن چهاردهم شمسی نام قزوین را در بین خریداران قالی دستباف مطرح نمود. وجود نقشه‌ها و چند تخته قالی از کارخانه اعتماد حاوی اطلاعات ارزشمندی است. کندوکاوی در وجوه بینامتنی قالی اعتماد در بستر تاریخی هدف اصلی مقاله پیش رو است. با این پرسش که «ویژگی‌های ...  بیشتر

دانش بومی
فرهنگ و فنون دریانوردی مردمان بوشهر در قرون 3 تا 8 ه.ق.

سید علی مزینانی؛ سید محمدرضا مزینانی

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 213-250

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.73228.1365

چکیده
  در بررسی فرهنگ دریانوردی جنوب و مردمان بوشهر وجود یک چرخۀ کامل جغرافیایی، اقتصادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و جمعیتی وابسته به دریا در ساحل بوشهر کاملا محسوس است. این چرخه در یک گستره جغرافیایی از دریای قُلزُم (دریای سرخ) تا دریای صنجی (دریای چین جنوبی) و در طول یک بازه زمانی متشکل از هزاره‌ها، سده‌ها و دهه‌ها، قابل پیگیری است. مسئله ...  بیشتر

دانش بومی
کاشی نگاره های نقاشی رنگ روغن با نقوش فرنگی در بنای شمس العماره

مریم کیان

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 251-279

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.75311.1390

چکیده
  کاخ شمس‌العماره به عنوان اولین بنای مرتفع و پنج طبقه تهران در سال 1282ه.ق به دستور ناصرالدین شاه و به تقلید از بناهای اروپایی، توسط معیرالممالک در مدت 2سال ساخته شد. ساخت و تزیینات آن متاثر از جنبش فرنگی‌سازی در ایران بوده است. از آن جا که نقاشی رنگ روغن اغلب بر روی سطوح بافت‌دار مرسوم بود، به کارگیری این روش روی کاشی لعابدار تا آن زمان ...  بیشتر

دانش بومی
فرهنگ یاوری و تعاون‌ سنتی‌ زنان‌ در گیلان‌

هوشنگ عباسی؛ جواد نظری مقدم

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 281-315

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.74229.1375

چکیده
  تعاون‌ و همکاری‌ متقابل‌ انسان‌ها از بدو حیات‌ بشر در همة‌ دوران‌های‌ زندگی‌ در تمام‌ جوامع‌ وجود داشته ‌است‌. فرهنگ‌ تعاون‌ در میان‌ زنان‌ گیلان‌، ریشه‌دارترین‌ فرهنگ‌ اصیل‌ بومی‌ می‌باشد، یاوری‌ نه‌ تنها در تولید و کار، بلکه‌ جنبه‌های‌ مختلف‌ زندگی‌ روستاییان‌ را در برمی‌گیرد و روی‌ تمام‌ مناسبات‌ اثر می‌گذارد ...  بیشتر

دانش بومی
شیوه‌های سنتیِ اجرایِ هنر بلوچی‌دوزی در طراحی لباس غیر بومی

فاطمه ساعدی؛ مرضیه قاسمی

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 317-341

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.74785.1383

چکیده
  تنوع نقوش، تکنیک‌های دوخت، ظرافت بالا و هندسه‌ای که در هنر بلوچی‌دوزی نهفته است در قرن اخیر موجب جلب نظر طراحان در سطح ملی و بین‌المللی شده است. دوخت بلوچ باتوجه به پارچۀ زمینه به دو روش تارکش و تارشمار قابل اجراست. در دوخت‌های تارشمار تزئینات بلوچی‌دوزی بر روی قطعات هندسی جداگانه‌ای دوخته شده و سپس به لباس اصلی متصل می‌شوند، ...  بیشتر

دانش بومی
‌بررسی و معرفی ریخت‌شناسی نقوش در رنگین‌نگاره‌های استان لرستان (با تکیه بر نقش‌مایه سگ)

سارا صادقی؛ اردشیر جوانمردزاده؛ منیژه هادیان دهکردی؛ رضا رضالو

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1402، صفحه 341-379

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.74508.1379

چکیده
  سگ از نخستین جانورانی است که به دست بشر اهلی شده است و همواره دوستان و ملازمان خوبی برای انسان‌ها بوده‌اند. نقاشی‌هایی که در غارهای انسان‌های نخستین کشف شده حاکی از این موضوع است که این دوستی حداقل سابقه‌ای 16 هزار ساله دارد. سگ در صحنه‌ها و وضعیت‌های مختلف در هنر صخره‌ای ایران در چهار حوزه فرهنگی (شمال، غرب، جنوب و شرق) نقش شده است. ...  بیشتر