سحر ذکاوت؛ خشایار قاضیزاده
چکیده
سیاهقلم، شیوهای تزئینی و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد است و برای مشخص کردن نقوش در حکاکی مورد استفاده قرار میگیرد و در تبریز و اهواز با اختلافاتی جزئی در ترکیبات ساخته و اجرا میشود. ابتدا فلز پایه شکل داده میشود و درنهایت روی اثر گرد سیاهقلم پاشیده و حرارت داده میشود تا تثبیت گردد. روبه فراموشی نهادن این هنر در بین ...
بیشتر
سیاهقلم، شیوهای تزئینی و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد است و برای مشخص کردن نقوش در حکاکی مورد استفاده قرار میگیرد و در تبریز و اهواز با اختلافاتی جزئی در ترکیبات ساخته و اجرا میشود. ابتدا فلز پایه شکل داده میشود و درنهایت روی اثر گرد سیاهقلم پاشیده و حرارت داده میشود تا تثبیت گردد. روبه فراموشی نهادن این هنر در بین ارامنه و صابئین مندایی و وجوه اشتراک و افتراق در شیوهی ساخت و اجرای آن اهمیت موضوع پژوهش است و همین امر ضرورت انجام پژوهش را ایجاد کرده است. بنابراین شناخت ترکیبات و نحوهی ساخت آلیاژ سیاهقلم ارامنه تبریز و صابئین مندایی اهواز و شناسایی وجوه اشتراک و افتراق فنی آلیاژ و نحوهی ساخت آن در بین دو قوم هدف اصلی پژوهش است. در این راستا اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی با رویکردی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بررسی شده و پژوهش به تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی سیاهقلم دو منطقه پرداخته است و نتایج نشان میدهد ترکیبات سیاهقلم در بین ارامنه و صابئین مندایی با جزئیاتی اندک انجام میشود و سیاهقلم ارامنه شامل ترکیب نقره، مس، سرب و گوگرد است و در بین صابئین مندایی ترکیب سربدار و بدون سرب هر دو رایج بوده است.