کاظم ملازاده؛ سعید عباسی مرام
چکیده
سنجاقهای قفلی از جمله اشیایی است که در اوایل عصرآهن(حدود 1400ق.م) ابداع شده و در اواسط این دوره و حدود 800ق.م در مناطق مختلف عمومیت پیدا کرده و استفاده از آن توسط فرهنگهای مختلف، به شکلهای متنوع و کاربردهای مختلف تاکنون تداوم پیدا کرده است. این ساختهها بعد از گسترش استفاده در عصرآهن 3 و در مناطق مختلف و از جمله ایران، جهت اتصال لباس، ...
بیشتر
سنجاقهای قفلی از جمله اشیایی است که در اوایل عصرآهن(حدود 1400ق.م) ابداع شده و در اواسط این دوره و حدود 800ق.م در مناطق مختلف عمومیت پیدا کرده و استفاده از آن توسط فرهنگهای مختلف، به شکلهای متنوع و کاربردهای مختلف تاکنون تداوم پیدا کرده است. این ساختهها بعد از گسترش استفاده در عصرآهن 3 و در مناطق مختلف و از جمله ایران، جهت اتصال لباس، تزیین شخصی و در مواردی به عنوان طلسم به کار برده شدند. در خصوصگونهشناسی سنجاق قفلیهای مکشوفه از ایران تاکنون پژوهش جامعی در داخل صورت نگرفته و پژوهشهای باستانشناسان غربی نیز یافتههای چند دهه اخیر را شامل نمیشوند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاریخچه، معرفی و گونهشناسی سنجاق قفلیهای عصرآهن ایران انجام شده و تلاش دارد به روش توصیفی-تحلیلی و ابزار کتابخانهای به اهداف مورد نظر دست یابد. نتایج حاصله نشان میدهد سنجاققفلی بعد از ابداع در حوضه مدیترانه، به تدریج در مناطق دیگر رواج پیدا کرده و در موارد زیادی جایگزین سنجاقهای میلهای شدند. در اواخر قرن 8ق.م و به ویژه در طول قرن 7ق.م سنجاق قفلی در قالب گونهها و زیرگونههایی مختلفی و نیز کاربردهای مشابه در ایران عمومیت پیدا کرد؛ هر چند نوع فنردار مثلثی شکل آن بیشترین فراوانی را داشته است.
سحر ذکاوت؛ خشایار قاضیزاده
چکیده
سیاهقلم، شیوهای تزئینی و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد است و برای مشخص کردن نقوش در حکاکی مورد استفاده قرار میگیرد و در تبریز و اهواز با اختلافاتی جزئی در ترکیبات ساخته و اجرا میشود. ابتدا فلز پایه شکل داده میشود و درنهایت روی اثر گرد سیاهقلم پاشیده و حرارت داده میشود تا تثبیت گردد. روبه فراموشی نهادن این هنر در بین ...
بیشتر
سیاهقلم، شیوهای تزئینی و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد است و برای مشخص کردن نقوش در حکاکی مورد استفاده قرار میگیرد و در تبریز و اهواز با اختلافاتی جزئی در ترکیبات ساخته و اجرا میشود. ابتدا فلز پایه شکل داده میشود و درنهایت روی اثر گرد سیاهقلم پاشیده و حرارت داده میشود تا تثبیت گردد. روبه فراموشی نهادن این هنر در بین ارامنه و صابئین مندایی و وجوه اشتراک و افتراق در شیوهی ساخت و اجرای آن اهمیت موضوع پژوهش است و همین امر ضرورت انجام پژوهش را ایجاد کرده است. بنابراین شناخت ترکیبات و نحوهی ساخت آلیاژ سیاهقلم ارامنه تبریز و صابئین مندایی اهواز و شناسایی وجوه اشتراک و افتراق فنی آلیاژ و نحوهی ساخت آن در بین دو قوم هدف اصلی پژوهش است. در این راستا اطلاعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی با رویکردی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بررسی شده و پژوهش به تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی سیاهقلم دو منطقه پرداخته است و نتایج نشان میدهد ترکیبات سیاهقلم در بین ارامنه و صابئین مندایی با جزئیاتی اندک انجام میشود و سیاهقلم ارامنه شامل ترکیب نقره، مس، سرب و گوگرد است و در بین صابئین مندایی ترکیب سربدار و بدون سرب هر دو رایج بوده است.
امیرحسین چیت سازیان؛ وحیدرضا جویباری؛ علی رضا بهارلو
چکیده
تاریخ دریافت: 25/1/93 تاریخ پذیرش: 20/6/93چکیدهمسگری کاشان از جمله صنایع و هنرهای سنتی و کهن شهر تاریخی کاشان است که متاسفانه امروزه - همچون اغلب صنایع دستی و سنتی این شهر - با رکودی بیسابقه مواجه شده و جایگاه اصیل و واقعی خود را از دست داده است. قسمت عمدهای از بازار کاشان که بنا بر اَسناد و مدارک تاریخی و همچنین اقوال صنعت کاران ...
بیشتر
تاریخ دریافت: 25/1/93 تاریخ پذیرش: 20/6/93چکیدهمسگری کاشان از جمله صنایع و هنرهای سنتی و کهن شهر تاریخی کاشان است که متاسفانه امروزه - همچون اغلب صنایع دستی و سنتی این شهر - با رکودی بیسابقه مواجه شده و جایگاه اصیل و واقعی خود را از دست داده است. قسمت عمدهای از بازار کاشان که بنا بر اَسناد و مدارک تاریخی و همچنین اقوال صنعت کاران این حرفه و عموم، زمانی سراسر حجرههای مسگری و مسکوبی بوده، در حال حاضر به بازاری عمومی برای عرضه سایر کالاها مبدل شده و کمتر جایی را در آن برای مسگری و پیشه وران ماهر آن میتوان یافت.در این تحقیق با در نظر گرفتن نقش و جایگاه صنایع دستی و هنرهای کهن، حوزه فلزکاری سنتی، بویژه مسگری و پیشینه آن مورد توجه قرار گرفته و در این راستا بازار قدیمی شهر کاشان به عنوان نمونه مطالعاتی، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، هم از نوع میدانی و هم کتابخانهای (اسنادی تاریخی و تحلیل محتوا) بوده است و در نهایت سعی شده است تا با استناد به بررسیها و تحقیقات و همچنین با رجوع به منابع مستند، علل افول و انزوای این صنایع عنوان شود و راهکارهای لازم تا حد امکان پیشنهاد گردد.