دانش بومی
تِلار و گِسَن سِره؛ گونه‌های میراث شبانی در انگه رود نور

فاطمه رودی؛ حسین راعی؛ اصغر محمد مرادی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/qjik.2024.78721.1415

چکیده
  تنوع اقلیمی در استان مازندران موجب شکل‌گیری فضاهای مرتبط با تولید و بهره‌برداری از دام با ویژگی‌های کالبدی و کارکردی متنوع شده است. گسن‌سره و تلار دو عنصر فضایی هستند که توسط جوامع محلی در کوهستان مازندران و در روستای انگه‌رود نور مورداستفاده قرارگرفته‌اند. مسئله تحقیق نیاز به مستندسازی ویژگی‌های معماری و فرهنگی این عناصر است. ...  بیشتر

دانش بومی
جستاری در دانش و هنر بومی دستبافته های کُرمانجی

محمد افروغ

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1402

https://doi.org/10.22054/qjik.2023.70434.1338

چکیده
  دست‌بافته‌های ایلی و عشایری، بخشی از نظام بافندگی و نمودی برجسته از هنرهای بومی این قشر است که در ساحت هنری و تجسمی، قابل توجه است. در این میان، دست‌بافته‌های کرمانجی در شمال خراسان بخشی از این نظام است که در بُعد زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ)، از ظرفیت و قابلیت‌های دیداری(بصری) برخوردار است. از این‌رو، فرآیند آراستن متن دست‌بافته‌ها ...  بیشتر

دانش بومی
مهارت سیاه چادربافی روستای سیدال

سامرا سلیم پور؛ امیر انوری مقدم

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qjik.2024.80836.1429

چکیده
  سیاه چادر یکی از ارکان هویتی زندگی عشایری است که عموماً از مواد اولیه بوم آورد تهیه می‌شود. سیاه چادربافی نیز همچون نیاز به تأمین امنیت و خوراک در یک زندگی عشایری با روحیه تعاون و همیاری افراد ایل پیوند خورده است. مطالعه پیش رو بر هنر سنّتی سیاه چادربافی روستای سِیدال از توابع شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی متمرکز شده است. هنری ...  بیشتر

دانش بومی
معنی‌شناسی شناختی، پیشران فناوری برتر شناختی برای توسعه: ‌مطالعه تعاونی‌ بومی واره

منصور شاه‌ولی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403

https://doi.org/10.22054/qjik.2024.72364.1353

چکیده
  هدف مقاله، تبیین معنی‌شناختی فرایند یادگیری اعضای یاریگری واره از واقعیات محیط، اجتماع و اقتصاد زیست روزانه آنان‌ است که بر رابطه تجربه-ذهن-زبان اعضا در کُنش با این سه مبتنی است. مطالعه این هدف، ابتدا با یک تفکّر سه‌گانه و سپس دو روش اسنادی و تأویل فرایند تبدیل "مفاهیم انتزاعی" به "نمادهای عینی" برای کشف معنا در فرایند شناخت و یادگیری ...  بیشتر

دانش بومی
مطالعه تطبیقی و بررسی عطردان‌های شیشه‌ای ایران درقرن‌های سوم، چهارم و ششم‌ هجری- قمری

زهرا خداداد؛ پژمان دادخواه

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403

https://doi.org/10.22054/qjik.2024.78772.1416

چکیده
  شیشه ماده‌ای منحصربه‌فرداست که توسط شیشه‌گر حیاتی مجدد بخشیده می‌شود. پیشینه شیشه‌گری درایران به هزاران سال قبل بر می‌گرددکه با ظهور اسلام وارد مرحله جدیدی شد. سده‌های سوم تا ششم ه.ق از مهمترین ادوار شیشه‌گری، عصر اسلامی به‌شمار می‌رود. پژوهش پیش‌رو به مطالعه تطبیقی و بررسی عطر‌دانهای شیشه‌ای دوران اسلامی با تکیه بر مطالعات ...  بیشتر

دانش بومی
قوم جانورشناسی، ابزاری کاربردی برای حفاظت از تنوع‌زیستی در جنگل‌های هیرکانی

المیرا شعربافی؛ حمیدرضا رضایی؛ صادق صالحی؛ محمد صادق فرهادی نیا؛ مریم شهبازی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403

https://doi.org/10.22054/qjik.2024.78859.1417

چکیده
  رابطه تاریخی انسان و طبیعت از طریق دانش بومی اکولوژیک قابل معرفی و بررسی است که این دانش در سیاستگذاری حفاظت کاربرد داشته و باید در حفاظت دولتی و رسمی در نظر گرفته شود. این مطالعه با هدف بررسی رابطه مردم محلی منطقه هیرکانی با گونه‌های پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای و گرگ در سه منطقه تحت حفاظت محیط‌زیست در استان‌های گیلان و مازندران با ...  بیشتر