نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه معماری دانشگاه قم

2 مدرس گروه معماری دانشگاه قم

چکیده

چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل استراتژیهای اقلیمی و رفتارهای حرارتی بکار رفته در بناهای تاریخی اقلیم گرم و خشک ایران انجام پذیرفته است. همچنین، ارزیابی میزان تأثیرات طراحی اقلیمی بناهای تاریخی این اقلیم در دستیابی به آسایش حرارتی از اهداف دیگر این پژوهش بوده است. در این پژوهش ضمن معرفی خانه عطارها در شهر کاشان به منظور دستیابی به استراتژیهای اقلیمی بکار رفته این خانه به تحلیل وضعیت آسایش حرارتی داخلی این خانه پرداخته شده است. پژوهش حاضر، بر اساس روش انجام تحقیق تجربی، اسنادی و اندازه گیری میدانی و تحلیل مقایسه ای بنا شده است و با استفاده از تجهیزات اندازه گیری دیتالاگر دما و رطوبت نسبی، داده های آب و هوایی فضاهای مختلفی از این بنا در آذر ماه و خرداد ماه جمع آوری گردید و به شاخص آسایشی زیست اقلیمی گیوانی منتقل شد. در نهایت، میزان کارایی این خانه از نظر استراتژیهای طراحی سنتی به کمک شاخص آسایشی مشخص گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل جداول و نمودارهای بدست آمده نشان می دهد که خانه عطارها از رفتار حرارتی بسیار موثری در فصل گرم نسبت به فصل سرد برخوردار است و شرایط آسایش حرارتی مناسبتری را در فصل گرم نسبت به فصل سرد ایجاد می نماید.

کلیدواژه‌ها

  • راز جویان، محمود. (1388)، آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  • سایت سازمان هواشناسی ایران: irimo.ir
  • طاهباز، منصوره. (1388)، روش تحلیل آمار هواشناسی برای طراحی معماری همساز با اقلیم، نشریه هنرهای زیبا، شماره 38، انتشارات دانشگاه تهران.
  • طاهباز، منصوره؛ جلیلیان، شهربانو و فاطمه موسوی. (1391). آموزه‌هایی از معماری اقلیمی گذرهای کاشان، دو فصلنامه مطالعات معماری ایران، شماره 1، دانشگاه کاشان.
  • قیابکلو، زهرا. (1380)، روش‌های تخمین محدوده آسایش حرارتی، نشریه هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.