نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی ترویج و اموزش کشاوری دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، شیراز؛ ایران

10.22054/qjik.2024.72364.1353

چکیده

هدف مقاله، تبیین معنی‌شناختی فرایند یادگیری اعضای یاریگری واره از واقعیات محیط، اجتماع و اقتصاد زیست روزانه آنان‌ است که بر رابطه تجربه-ذهن-زبان اعضا در کُنش با این سه مبتنی است. مطالعه این هدف، ابتدا با یک تفکّر سه‌گانه و سپس دو روش اسنادی و تأویل فرایند تبدیل "مفاهیم انتزاعی" به "نمادهای عینی" برای کشف معنا در فرایند شناخت و یادگیری اعضای واره بکار برده شد زیرا، دانش روستاییان و عشایر مستقل از اندیشه آنان نیست. نتایج نشان داد که اولا، کسب مفاهیم انتزاعی توسط اعضا و کُنش مجدّد آنان با محیط‌های سه‌گانه مذکور در زیست روزانه با ابزار در دسترس، به شناخت و یادگیری جدید می‌انجامد؛ ثانیا، تداوم کنش، یادگیری بیشتر را برای توسعه روستا و عشایر به دنبال دارد. بنابرین، معنی شناسی، سویه نو انسان شناسی یاریگری، توسعه روستائی و عشایری را تسریع می کند.. پیشنهاد می‌شود مطالعات این دو حوزه با همکاری اندیشمندان علوم اجتماعی، شناختی و رایانه، برای هوشمندسازی توسعه جوامع به‌طورعام و روستا و عشایر به‌طور خاص با الگوی این مقاله بسترسازی شود."،

کلیدواژه‌ها

موضوعات