کشاورزان این مناطق معتقدند آب گلآلوده اولاً دیرتر تبخیر میشود، ثانیاً سریعتر روی زمین کار میکند (در کرت و جوی حرکت میکند)، ثالثاً دیرتر و کمتر در زمین فرود میرود، و رابعاً زمینهای ریگبوم و شنی را اصلاح و بهمنزله کود عمل میکند.
واقعیت این است که گلرسی غیر قابلنفوذ است و آبیاری پیوسته زمینهای سبک و ریگبوم به این شکل سبب میشود که لایههایی از گل رس در میان شنها و منافذ زمینی تشکیل شود و همچنین هزاران کوزه و قلک مینیاتوری آب را در خود ذخیره سازد و از نفوذ آب به لایههای زیرین جلوگیری کند.
از آنجا که دانش عامیانه یکی از گنجینههای فرضیات علمی است، بر مؤسسات پژوهشی و دانشکدههای کشاورزی و وزارتخانههای مربوط به آن است که درباره این فرضیات کار کنند و آنها را بهصورت آزمایشگاهی به بررسی بکشند. چهبسا این تجربیات بتواند در آینده نزدیک برای کشور ما و کشورهای کمآب جهان مفید واقع گردد. اگرچه ممکن است اصطلاحاتی همچون "آب از سر تیره بودن، آب از بُنه تیره بودن"
فرهادی, مرتضی. (1398). سازگاری فرهنگ با فناوری هایش:سنجش فرهنگ کاریزی و زالو مکینگی. دو فصلنامه دانش های بومی ایران, 6(12), 659-690. doi: 10.22054/qjik.2017.8162
MLA
مرتضی فرهادی. "سازگاری فرهنگ با فناوری هایش:سنجش فرهنگ کاریزی و زالو مکینگی". دو فصلنامه دانش های بومی ایران, 6, 12, 1398, 659-690. doi: 10.22054/qjik.2017.8162
HARVARD
فرهادی, مرتضی. (1398). 'سازگاری فرهنگ با فناوری هایش:سنجش فرهنگ کاریزی و زالو مکینگی', دو فصلنامه دانش های بومی ایران, 6(12), pp. 659-690. doi: 10.22054/qjik.2017.8162
VANCOUVER
فرهادی, مرتضی. سازگاری فرهنگ با فناوری هایش:سنجش فرهنگ کاریزی و زالو مکینگی. دو فصلنامه دانش های بومی ایران, 1398; 6(12): 659-690. doi: 10.22054/qjik.2017.8162