گردو (دانش بومی کاشت ،داشت و برداشت)

محمدحسین پاپلی یزدی؛ عباس جلالی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.10261

چکیده
   مسائل روستایی، مسائلی بسیار پیچیده و ژرف هستند که بیشتر آن‌ها در ساختار اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی روستاها رسوخ کرده و به‌صورت جزئی از اجزای زندگی و نوع معیشت روستایی در آمده‌اند. اگر به مسائل روستایی با دیدی ساده و یک‌سویه (مثلاً اقتصادی صرف) بنگریم، امکان پی بردن به ژرفای آن‌ها فراهم نمی‌شود. در پس بسیاری از اصطلاحات و کلمات ...  بیشتر

دانش بومی جوامع محلی پیرامون گیاهان خوراکی خودرو در مراتع زبرخان نیشابور

مروارید حسینی؛ محمد رحیم فروزه؛ حسین بارانی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 43-96

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.39847.1143

چکیده
  یکی از روش‌های مورد استفاده برای پاسخگویی به دغدغه‌های انسان در جامعه‌ی امروز، رجوع به دانش تجربی گذشتگان و بهره‌گیری از خرد‌تجربی انباشته و تاریخی بهره برداران محلی است. از جمله این دانش‌های ارزشمند، دانش بومی گاه منحصربفرد شناسایی گیاهان خودروی خوراکی و شیوه‌های مصرف آنها در جوامع محلی است. لذا تحقیق حاضر با هدف آشنایی و مستندسازی ...  بیشتر

دانش تولید سرمایش در حوزه فرهنگی هلیل‌رود؛مطالعه موردی:آدربند و یختکن

رضا صحت منش؛ رقیه جوادی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 97-136

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.41158.1150

چکیده
  ارتباط دوسویه انسان و محیط طبیعی و بهره‌برداری از آن، دانش‌های شگرفی از جمله دانش گیاه مردم‌شناسی را در سرزمین ایران پدید آورد که نیازهای انسانی را برآورده ساخته و تکنولوژی جدید را نیز به چالش کشیده است. یکی از این دانش‌های منحصر به فرد دانش تولید سرمایش و سازه‌های بومی در حوزه فرهنگی هلیل رود است که با بعضی مناطق همجوار به خصوص ...  بیشتر

نقش کبوترخانه در برقراری ارتباط انسان با طبیعت در کشتزارهای حاشیه شهر اصفهان

عاطفه انصاری؛ بهنام پدرام؛ محمدحسن طالبیان

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 137-198

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.35124.1119

چکیده
  ارتباط انسان و طبیعت با حضورش در محیط طبیعی تحقق می‏یابد. این ارتباط غیرقابل‌اجتناب، در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و فرهنگ‏ها و آثار متعددی را پدید آورده‌است. کشاورزی و زیرساخت‏هایش ازجمله کبوترخانه‏ها در زمره همین آثار جای می‏گیرند. این معماری بومی به نحوی ساخته ‌شده که ازیک‌طرف به طبیعت آسیب نرساند و از طرف دیگر ...  بیشتر

نگاهی کوتاه به ارتباط صوتی و سنت بُنگﹾ (بانگ) زنی در پهنه عشایر بویراحمد و ممسنی

امیرعباس کریمی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 199-228

https://doi.org/10.22054/qjik.2019.39424.1144

چکیده
  زاگرس به همراه کوه ها و دامنه هایش در طول تاریخ محل زیست کسانی بوده که تمایل به سرکشی و تمرد داشته و خواسته اند سر تسلیم در مقابل زورگویان و حکومت ها فرود نیاورند. از اقوامی که از قرن ها پیش در این رشته کوه و جنوب غربی ایران تا خلیج فارس سکونت داشته و دارند قوم لر می باشد که شیوه زندگی آنها در گذشته، متناسب با طبیعت کوهستانی و نحوه زیست ...  بیشتر

پژوهشی بر سنت سفالگری قلم سیاه میبد

محسن میرجانی ارجنان؛ رضا رضالو؛ کریم حاجی زاده باستانی؛ علیرضا سرداری زارچی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1397، صفحه 229-260

https://doi.org/10.22054/qjik.2018.34305.1115

چکیده
  تولید و فراوری سفال قلم سیاه در دوره آل مظفر یک روند منطقی و در پاسخ به نیازهای یک نظام اجتماعی پویا و تودرتو است. شهری که به سبب مرکزیت سیاسی و فرهنگی و مزیت های اقتصادی به چنان درجه ای از پیشرفت رسیده است که دارای مشاغل و جمعیت های متنوعی است. جامعه سفالگران میبد، تحت عنوان کوی فخاران دارای هویتی اجتماعی و حرفه ای است. این جامعه به سبب ...  بیشتر