حسین محمدزاده؛ نریمان خوندل؛ یعقوب احمدی
چکیده
ایران تنها دربرگیرنده اقوام گوناگون نیست، در درون اقوام هم چندرنگی و چندگونگی حاکم است نه یکرنگی و تکصدایی. بخشی از کردهای ایران را اورامی ها تشکیل میدهند که در منطقه اورامان ساکن هستند. هدف این پژوهش بررسی موضوعات اجتماعی ترانههای فولکلور اورامان(اورامان) است .جامعه آماری شامل کتاب(آوازهایی اهورایی) که دربرگیرنده 4240 بیت شعر ...
بیشتر
ایران تنها دربرگیرنده اقوام گوناگون نیست، در درون اقوام هم چندرنگی و چندگونگی حاکم است نه یکرنگی و تکصدایی. بخشی از کردهای ایران را اورامی ها تشکیل میدهند که در منطقه اورامان ساکن هستند. هدف این پژوهش بررسی موضوعات اجتماعی ترانههای فولکلور اورامان(اورامان) است .جامعه آماری شامل کتاب(آوازهایی اهورایی) که دربرگیرنده 4240 بیت شعر فلکلور نواحی اورامان است. روش پژوهش تحلیل محتوی کیفی کل متن است. نتایج پژوهش نشان داد که مسائل اجتماعی موردبررسی مشتمل بر موارد: مضامین رنج، عشق، محیطزیست ، مسائل دینی، سیاسی، آداب رسوم خانوادگی، نزاع، موضوعات اقتصادی، شئون اجتماعی، مفاهیم صنعتی،... ، و فراوانی کمی این مضامین مشخص کرد که مضامین رنج بیشترین درصد (72/29) و کمترین درصد فراوانی مربوط به مفاهیم صنعتی با (23/0) درصد بوده است. تحلیل ترانههای فولکلور نشان میدهد که دیالکتیکی میان ادبیات شفاهی وزندگی اجتماعی در جریان است و در صورت غیاب ادبیات رسمی ، ادبیات شفاهی رسالت بازتاب مشکلات و شادی جامعه را به دوش میکشد.
حسین محمدزاده؛ الهه قبادی؛ یعقوب احمدی
چکیده
. مرگ در طول زندگی و تاریخ همراه انسان و حیات او بوده و همیشه ذهن انسان را به خود مشغول داشته است. مرگ باعث درد و رنج،فقدان ، سوگ ، تخیل، مراسم و مویه میشود. مراسم مرگ در فرهنگهای مختلف متفاوت است. مویههای پس از مرگ در چارچوب یک ژانر ادبی امری شناختهشده هست. در هر جامعهای که مرگ اتفاق میافتد مراسم خاصی شکل میگیرد که مویه بخشی ...
بیشتر
. مرگ در طول زندگی و تاریخ همراه انسان و حیات او بوده و همیشه ذهن انسان را به خود مشغول داشته است. مرگ باعث درد و رنج،فقدان ، سوگ ، تخیل، مراسم و مویه میشود. مراسم مرگ در فرهنگهای مختلف متفاوت است. مویههای پس از مرگ در چارچوب یک ژانر ادبی امری شناختهشده هست. در هر جامعهای که مرگ اتفاق میافتد مراسم خاصی شکل میگیرد که مویه بخشی از آن را تشکیل میدهد . هدف پژوهش حاضر ، بررسی فرآیند مرگ و سوگواری و مرثیهسرایی در(شجاعآباد) یکی از روستاهای کردستان است . دادههای تحقیق بر اساس مشاهدات میدانی و بخشی از طریق مصاحبهای عمیق با زنان و مردان چند روستای حومه شهرستان قروه بهدستآمده است. اطلاعات بهدستآمده نشان میدهند که در هنگام مرگ یک متوفی، یکرشته مراسم پیدرپی برای برگزار میشود و در طی مراسم، غالباً مویه سر داده میشود. مردان و اما بیشتر زنان بهعنوان حافظ و نگهبان و سراینده این مرثیهها شناخته میشوند. . این متنها ازنظر معنی حاوی مضامینی چو ن جدایی ، تنها ماندن ، شکوائیه از کار خدا و روزگار ، ناپایداری حیات ، بیوفایی دنیا ، ناتوانی انسان در برابر مرگ ، ناکامی و... هستند .
حسین محمدزاده؛ جمال خسروی
چکیده
انسان برای به دست آوردن آب و کنترل آن راههایی مختلفی را آزموده است. یکی از این راهها درست کردن سد و آبگیر بوده است. یکی از این نوع سدهایی که در منطقه سقز برای کنترل آب رودخانهها در فصل بهار تا پاییز استفاده میشد سدسازی با نوعی سازه چوبی بانام ولیر[1] بود. هدف این تحقیق دلایل، شیوه ساخت و بهکارگیری ولیر برای کنترل و هدایت آبهای ...
بیشتر
انسان برای به دست آوردن آب و کنترل آن راههایی مختلفی را آزموده است. یکی از این راهها درست کردن سد و آبگیر بوده است. یکی از این نوع سدهایی که در منطقه سقز برای کنترل آب رودخانهها در فصل بهار تا پاییز استفاده میشد سدسازی با نوعی سازه چوبی بانام ولیر[1] بود. هدف این تحقیق دلایل، شیوه ساخت و بهکارگیری ولیر برای کنترل و هدایت آبهای رودخانه بود. این تحقیقدر چارچوب یک گزارش موردی قابل دستهبندی است. روش تحقیق تجربه زیسته محقق و انجام مصاحبه با مردان روستای سیفآباد در شهرستان سقز بوده است. اطلاعات بهدست آمده نشان میدهد که مردم روستا هرسال در فصل بهار این سدها را با چوب و شاخ و برگ درختان میساختند. سدها آب را از طریق یک جوی بزرگ بهسوی مزارع یونجه و سیبزمینی هدایت میکردند. این سدها در فصل پاییز و با آمدن سیلابهای پاییزی خراب شده و بدون آنکه به محیطزیست آسیبی برسانند از مسیر رودخانه کنار میرفتند. اکنون این نوع سد از بین رفته است و عوارضی بر جای نهاده است. بازاندیشی در مدرنیته تحمیلی، بازگشت به اخلاق و دگرخواهی یکی از راههای پیشنهادی این پژوهش است. [1]. wlyr
حسین محمدزاده
چکیده
بخشی از دانش عامیانه در ترانههای اجتماعی انعکاس مییابد. ترانههای اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کار هستند. ترانههای کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقهبندی ترانههای کار در مناطق کردنشین ...
بیشتر
بخشی از دانش عامیانه در ترانههای اجتماعی انعکاس مییابد. ترانههای اجتماعی بسیار متنوع هستند. نوعی از ترانههای اجتماعی کارنواها یا ترانههای کار هستند. ترانههای کار، نواهایی هستند که مردان و زنان در حین کار و یا برای کار و ثمره آن به صورت فردی یا جمعی میخوانند. هدف این تحقیق از سویی طبقهبندی ترانههای کار در مناطق کردنشین و تحلیلساختار اجتماعی در آنها از دگر سو است. بُعد نظری این تحقیق ریشه در نظریههای فولکلور دارد. روش مطالعه این تحقیق شامل مطالعه اسنادی، کار میدانی و انجام مصاحبه با ترانهخوانان کار در مناطق مختلف استان کردستان بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که تنوع ترانههای کار بسیار زیاد است و طبقهبندی مستدل آنها کاری ضروری است. دیگر این که محتوای ترانهها حاکی از آن است که این آواها هنری اجتماعی هستند که توسط افراد عادی و در جریان امور زندگی و برای ناکامیهای فردی و اجتماعی، حسرتها و تمناهای زندگی خوانده میشوند. این ترانهها در حین تلاش و کوشش و کمتر در اوقات فراغت اجرا میشوند. شاعر ابیات و همچنین هنرمندان آن غالباً ناشناختهاند. ترانهها اغلب به صورت فردی و گاه بهصورت جمعی خوانده میشوند. اکثر این ترانهها مربوط به مشاغل سنتی و فقط یک مورد آن مربوط به وضعیت پیشا صنعتی است. ترانهها بازتاب شرایط متنوع اجتماعی، نوع شغل و تولید و مشکلات آنان و در عین حال نشانهای از رویاروی مدرنیته مهاجم با سنتهای قدیمی است که در دست مردمانی بدون انتخاب گیر افتادهاند
فریدون حسین پناهی؛ حسین محمدزاده
چکیده
چکیده کار منبع فرهنگ، ارزش و احترام انسانی است. قبل از ورود تکنولوژی غالب زحمت و رنج ناشی از کار بر دوش بدن انسان بود. در فرایند کار نقش دست و پا محوری و اساسی بوده است. آهنگری شغلی است که پیش از هر چیز متکی بر نیروی فیزیکی بدن است. در آهنگری سنتی در سنندج یکی از آهنگران دست خویش را هنگام کار از دست می دهد. او با همت و تلاش خویش اولین دست ...
بیشتر
چکیده کار منبع فرهنگ، ارزش و احترام انسانی است. قبل از ورود تکنولوژی غالب زحمت و رنج ناشی از کار بر دوش بدن انسان بود. در فرایند کار نقش دست و پا محوری و اساسی بوده است. آهنگری شغلی است که پیش از هر چیز متکی بر نیروی فیزیکی بدن است. در آهنگری سنتی در سنندج یکی از آهنگران دست خویش را هنگام کار از دست می دهد. او با همت و تلاش خویش اولین دست مصنوعی را برای خویش می سازد. هدف این تحقیق بررسی چگونگی ساخت و کارکرد آن دست مصنوعی است. روش تحقیق میدانی و تکنیک جمع آوری داده ها مصاحبه با خانواده این صنعت گر و همکاران او در سنندج بوده است. یافته ها نشان می دهد که وقتی استاد آهنگری به نام صوفی محمد امانتی دست خویش را بر اثر انفجار گلوله توپ در کوره آهنگری از دست می دهد ، در حوالی 1320 هجری شمسی دستی آهنی برای خویش می سازد که در هنگام کار آهنگری با آن کار می کرده است. او با ساختن این دست تا پایان عمر آهنگری را ادامه داده و پس از او این دست توسط خانواده محافظت شده است. اطلاعات در این مورد از سویی باعث افزایش دانش ماو از دگر سو میراث فرهنگی ما را غنی تر می سازد. کلید واژه: اولین دست مصنوعی،آهنگری، صوفی محمد امانتی ، ،سنندج
حسین محمدزاده؛ فریدون حسین پناهی
چکیده
آهنگری در سنندج و حومه زمانی رونق قابل توجهی داشته و علاوه بر تامین مایحتاج مردم در شهرهای سنندج و دیواندره بعضی از محصولات این صنعت را به خارج از استان صادر میکرده است. این صنعت دارای ساختار،فرایند و مفاهیم و اصطلاحات خاصی بوده که با ورود صنعت و توسعهبرونزا دچار چالش و افت شده است به نوعی که امروزه عده بسیار کمی از مردم در این ...
بیشتر
آهنگری در سنندج و حومه زمانی رونق قابل توجهی داشته و علاوه بر تامین مایحتاج مردم در شهرهای سنندج و دیواندره بعضی از محصولات این صنعت را به خارج از استان صادر میکرده است. این صنعت دارای ساختار،فرایند و مفاهیم و اصطلاحات خاصی بوده که با ورود صنعت و توسعهبرونزا دچار چالش و افت شده است به نوعی که امروزه عده بسیار کمی از مردم در این حرفه مشغول کار هستند و بسیاری از این مفاهیم و کلمات به عنوان عنصر فرهنگی در حال از بین رفتن هستند. هدف این تحقیق بررسی ساختار، فرایند، مفاهیم و تولیدات آهنگری در نیم قرن گذشته در شهرستان سنندج است. روش تحقیق میدانی و تکنیک جمعآوری دادهها مصاحبه با آهنگران و خانواده آنها در سنندج و حومه بوده است. یافته نشان میدهد که زمانی آهنگری در این شهر مورد حمایت و توجه مردم و حاکمان وقت بوده و مایحتاج زندگی افراد را در شهر و روستای اطراف تامین میکرده است و تولیدات خاصی در میخ و خنجر و جاقو سازی و قفل سازی داشته است. توجه به صنایع بومی و به روزکردن