جامعه شورورز و مهندسی شورورزی: (درآمدی اجتماعی- فنی و خاکی-گیاهی بر «مطالعات زیست‌بوم‌شناسی ایران»)

محمود مهام؛ مهناز قبادی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 1-55

https://doi.org/10.22054/qjik.2020.54619.1225

چکیده
  ایده‌ی اصلی این مقاله بر اهمیت روابط حوزه‌های «طبیعی و انسانی» از دو منظر «دانشی» و «زیست‌بوم‌شناسی» است که هر چند در ابتدا ساده به نظر می‌رسد امّا متاسفانه در عمل، شاهد فقدان این ارتباط‌شناسی در کلان حوزه‌های علمی هستیم. «شوری» به مثابه‌ی یک ویژگیِ «طبیعی» و «شورورزی» به عنوان یک «فناوری»- ...  بیشتر

دانش بومی، معانی فرهنگی و مدیریت و بهره برداریِ آب در میان عشایر ایل قشقایی: یک مردم‌نگاری آب

ابوعلی ودادهیر؛ آلما رنجبر

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 57-103

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.57214.1240

چکیده
  اهمیت بحران‌ها و گفتمان محیط‌زیستی در چند دهه گذشته به شکل‌گیری مطالعات میان‌رشته‌ای در این حوزه منجر شده است و انسان‌‌شناسان با تلقی «فرهنگ» به مثابه فصل مشترک گفتمان محیط زیستی و انسان‌‌شناسی و همچنین با توجه به ماهیّت فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای پژوهشهای انسان‌شناختی اعضای ثابت‌قدم و کلیدی این نوع مطالعات محیط زیستی ...  بیشتر

استفاده از تحلیل عاملی جهت تدوین، ارزیابی و شناسایی موثرترین معیارهای دانش بومی در مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب مناطق خشک و نیمه خشک ایران (استان یزد)

مهدی خانی؛ حسن هویدی؛ احمدرضا یاوری؛ محمدرضا خانی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 105-152

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.60055.1262

چکیده
  با توجه به سوءمدیریتهای واقع شده در حوزه استفاده، احیا و تخصیص منابع آب، بازگشت و استفاده از فن‌آوری‌ها و دانش‌های بومی و به روزآوری آنها و بومی کردن فناوری‌های مدرن امری اجتناب ناپذیر است. از آنجاکه یکی از رکن‌های مهم برنامه‌ریزی و مدیریت در حوزه منابع آب شناسایی مناسبترین معیارها یا عوامل موثر در آن می‌باشد در این پژوهش با مرور ...  بیشتر

جستاری معناکاوانه در نقوش گیاهی تمدن حوزه هلیل‌رود جیرفت (هزاره سوم ق.م)

رضا صحت منش؛ زهرا اسفندیاری مهنی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 153-188

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.59214.1254

چکیده
  ظروف کلوریتی و نقش‌مایه‌های آن‌ها مهمترین عنصر نانوشتاری تمدن حوزه فرهنگی هلیل‌رود هستند. خوانش نقوشِ ظروف راه ورود به دنیای اندیشه و باورهای مردم ساکن این حوزه فرهنگی است. بیشترین پژوهش‌های حوزه ظروف و نقوش تمدن جیرفت در زمینه نقوش جانوری است و در این میان سایر نقوش چندان توجه جامعه علمی را برنیانگیخته است. بنابراین مسئله اصلی، ...  بیشتر

صیادی گرگور به منزله پدیده اجتماعی تام: مطالعه‌ای در ارتباط فنون بومی با محیط زیست، توسعه و روابط اجتماعی در گناوه

محسن ابراهیمی؛ مهرداد عربستانی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 189-220

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.48722.1177

چکیده
  صیادی از فعالیت های اصلی معیشتی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده است. از میان شیوه های صیادی، روش صید گرگور، یکی از رایج ترین روش های صید بومی در این منطقه به شمار می‌آید. در این پژوهش ضمن شناسایی ابزار و روش های صید در شهرستان گناوه، تکنولوژی ساخت و استفاده از گرگور و تغییرات صورت گرفته در آن، روابط اقتصادی و فرهنگ شکل گرفته حول ...  بیشتر

پیشگیری و درمان بیماری‌های شایع در میان مرشدان زورخانه بر اساس دانش بومی

گلفام شریفی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 221-253

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.59217.1255

چکیده
  مرشدی،‌ هنر ضرب‌نوازی و خواندن آوازهای حماسی در زورخانه است.‌‌ از دیرباز این هنر بومی سینه به سینه به هنرجویان منتقل شده است اما امروزه فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای بر هنر مرشدی نظارت دارد.ضرب‌نوازی طی سالیان طولانی فشار بسیاری بر بدن وارد می‌آورد.‌ چهار عضو بدن مرشدان در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. این نواحی عبارتند ...  بیشتر

گوت‏ کِ‏ مال

مهدی رئیسی نافچی؛ خاطره طالبی؛ میترا آزاد

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 255-296

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.54230.1224

چکیده
  سیاه‌چادر نوعی مسکن عشایری است که ساختار آن متناسب با عوامل جغرافیایی و فرهنگی هر ایل تعیین می‌شود. ساختار سیاه‏چادر ایل سنگسر(مشهور به گوت) ترکیبی از دستبافته‏ها با مصالح بنایی است. بسترسازی در سیاه‏چادرهای سایر ایلات نیز انجام می‏شود با این تفاوت که در زیرسازی سیاه‏چادر‏های ایل سنگسر(مشهور به گوت‏کِ‏مال) علاوه بر ...  بیشتر

نقش عوامل فرهنگی و اجتماعی در نقش‌پردازی بر اسطرلاب‌های صفوی

سمانه بغلانی؛ صمد سامانیان

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 297-332

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.53087.1215

چکیده
  اسطرلاب‌ها به عنوان پیشرفته‌ترین ابزار نجومی، در دوران اسلامی مورد توجه زیادی بودند و در ایران دوره صفوی، ساخت آن‌ها با به کارگیری دانش‌های بومی اهمیتی بیش از پیش یافت که نقوش، تزئینات و تغییرات ایجاد شده در آن‌ها حکایت از آن دارد و به نظر می‌رسد تحت تاثیر عواملی از جمله عوامل فرهنگی و اجتماعی در این دوره است. هدف پژوهش حاضر شناسایی ...  بیشتر

دانش بومی مداخله های حفاظتی دیوارنگاره‌های بوم‌پارچه در ایران

یاسر حمزوی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 333-367

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.57653.1244

چکیده
  یکی از خاص­ترین گونه­های دیوارنگاره، دیوارنگارۀ بوم­پارچه است. در مسیر مدیریت مطالعات هدفمند و بلند مدت دیوارنگارۀ بوم­پارچه، حفاظت صحیح از این آثار، قرار دارد. جهت حفاظت صحیح این آثار و تحلیل مطالعات حفاظتی انجام گرفته و اقدامات مورد نیاز آینده، ضروری است تا رویکردهای حفاظتی این آثار در بستر فرهنگی نیز مورد کنکاش قرار گیرند. ...  بیشتر

مطالعه دانش بومی گیاهان مورد استفاده بهره برداران در مراتع گوغر بافت استان کرمان

امیررضا امراللهی جلال آبادی؛ محمد رحیم فروزه؛ حسین بارانی؛ حسن یگانه

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 369-424

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.54212.1223

چکیده
  اتنوبوتانی به عنوان شاخه ای از دانش بومی به مطالعه چگونگی استفاده افراد یک قوم، یک فرهنگ و یا یک ناحیه خاص از گیاهان بومی موجود در آن منطقه می پردازد. این مطالعه با هدف معرفی گیاهان خوراکی و دارویی که توسط مردم بومی گوغر استفاده می شوند، انجام گردیده است. به همین منظور، طی تابستان 1398 و بهار 1399، گیاهان خوراکی و دارویی مورد استفاده افراد ...  بیشتر

نگرشی بر حرفه سنتی چینی بندزنی

حمید رضا آرامی پارچه باف؛ سجاد مؤذن

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 425-468

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.62034.1277

چکیده
  یکی از هنرها و صنایع سنتی در معرض فراموشی، چینی بندزنی است. حفظ و جمع‌آوری تجربیات، دانش و فنون به‌کار رفته در این حرفه در جهت پاس‌داشت فرهنگ ایرانی ضرورت دارد. برای گردآوری اطلاعات از مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و مصاحبه با صاحب‌نظران و پیشکسوتان این هنر استفاده گردید و به پیشینه، شناخت و معرفی ابزارسنتی، مواد و روش تهیه و بکارگیری ...  بیشتر

پژوهشی بر طلاکاری جیوه ای بر روی نقره

معصومه یوسفی؛ سید علی اصغر میرفتاح؛ فرزاد مافی

دوره 7، شماره 14 ، مهر 1399، صفحه 469-510

https://doi.org/10.22054/qjik.2021.45771.1166

چکیده
  طلاکاری جیوه ای روشی است که در دوره ساسانی برای تزئین آثار نقره به کار رفته است.این روش دارای ویژگی هایی است که باعث اتصال محکم لایه طلا به پایه نقره شده و لایه طلا با گذشت بیش از هزار سال از اثر جدا نشده است.در این تحقیق به معرفی طلاکاری جیوه ای پرداخته شده و این پرسش مطرح شده است که چه عاملی باعث دوام لایه طلا بر روی سطح نقره، بوده است؟هدف ...  بیشتر